Κυριακή 4 Ιουλίου 2010

Αλληλεγγύη στους ... υπαίτιους της κρίσης



Πηγή: Ριζοσπάστης

«Ο ΣΚΑΪ θα εξασφαλίσει προσφορές και δώρα σε όσους χρειάζονται πραγματικά στήριξη. Τώρα είναι η στιγμή να αποδείξουμε ότι υπάρχει κοινωνική αλληλεγγύη και ότι όταν θέλουμε να πετύχουμε, ενωμένοι το μπορούμε».
Αυτό είναι ένα από τα «σλόγκαν» της εκστρατείας της επιχείρησης ΣΚΑΪ «Ολοι μαζί. Η Ελλάδα μπορεί», η οποία καλεί τα λαϊκά στρώματα να «αντιδράσουν», επειδή η «οικονομική κρίση μας αφορά όλους». H εκστρατεία αυτή επισημαίνει ως έναν από τους σκοπούς της «να ανοίξουμε διάλογο, φέρνοντας κοντά τις κοινωνικές δυνάμεις, οι οποίες δέχονται άμεσα τις επιπτώσεις της. Δεν πρέπει να σπάσει ο ιστός της κοινωνικής συνοχής».

Στο πλαίσιο αυτό, ελεύθεροι επαγγελματίες, γιατροί, δικηγόροι και όσοι παρέχουν υπηρεσίες, έμποροι, ξενοδόχοι, κατασκευαστές, παραγωγοί - μεσάζοντες - καταναλωτές, κάνουν προσφορές «για να αντιμετωπίσουμε την κρίση». Φορείς και ιδιώτες, οι οποίοι θα συνεισφέρουν στην προσπάθεια αυτή, επωφελούνται με προβολή τους από το σταθμό.


Τι είδους αλληλεγγύη μπορεί να πρεσβεύει ένας επιχειρηματικός όμιλος που λέει «απεργίες τέλος, να τελειώνουμε με αυτή την ιστορία» και διαδίδει με κάθε τρόπο το ψέμα ότι οι απεργίες και οι αγώνες ευθύνονται για το χαμηλό βιοτικό επίπεδο των λαϊκών στρωμάτων; Για τι είδους «κοινωνική αλληλεγγύη» μπορεί να κάνει λόγο μια επιχείρηση ενημέρωσης, όπως είναι ο «ΣΚΑΪ», που δαπανά ώρες στον «αέρα» για να συκοφαντεί, να θάβει τους λαϊκούς αγώνες, να πασχίζει για να μπει σε λειτουργία ο κοινωνικός αυτοματισμός, ο σταθμός που γίνεται διαδήλωση και βλέπει μποτιλιάρισμα, ο σταθμός που καλεί το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και την αστυνομία να παρέμβει και να συλλάβει διαδηλωτές;

Ο επιχειρηματικός όμιλος, στον οποίο ανήκει ο «ΣΚΑΪ», προωθεί την «κοινωνική αλληλεγγύη» της ελεημοσύνης και των χαμηλών απαιτήσεων. Την «αλληλεγγύη» της υποταγής, την «αλληλεγγύη» των εργαζομένων απέναντι στους μεγαλοεργοδότες, την «αλληλεγγύη» που λέει ότι οι εργαζόμενοι και τα λαϊκά στρώματα πρέπει να κάνουν νέες θυσίες, αλλά και να μη φτάσουν στην απόλυτη εξαθλίωση, γιατί τότε η κατάσταση μπορεί να γίνει έκρυθμη, να προκληθούν κοινωνικές αναταραχές, να φανεί ότι δεν ...τους αγγίζει όλους η καπιταλιστική κρίση με τον ίδιο τρόπο.

Ελεημοσύνη και όχι διεκδίκηση
Τα λαϊκά στρώματα, σύμφωνα με τον εφοπλιστικό ρ/σ «ΣΚΑΪ» έχουν κάθε δικαίωμα να κάνουν έκκληση για βοήθεια και μάλιστα σε είδη πρώτης ανάγκης, αλλά όχι και να διεκδικούν, να αγωνίζονται μαζί με τους εργαζόμενους άλλων κλάδων για όλα όσα παράγουν, για όλα όσα τους ανήκουν.

Στο σχετικό site αναφέρονται μια σειρά περιπτώσεις ανθρώπων, στους οποίους ο «ΣΚΑΪ» λέει ότι η οικονομική κρίση μάς αφορά όλους... Περιπτώσεις, πραγματικά ενδεικτικές της «καλοπέρασης» των λαϊκών στρωμάτων, που ...προκάλεσε την οικονομική κρίση: Δύο άνεργοι καθηγητές μουσικής γονείς ενός 10χρονου παιδιού, τετραμελής οικογένεια με τη μητέρα να αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα υγείας, οικογένειες από διάφορες περιοχές της χώρας, στην πλειοψηφία τους μακροχρόνια άνεργοι, ζητούν ακόμα και είδη πρώτης ανάγκης μέσω της εκστρατείας του «ΣΚΑΪ». Μια γυναίκα ζητάει κάποιον επιχειρηματία στο χώρο της Υγείας να της δωρίσει μια μαγνητική τομογραφία. Γίνεται έκκληση ακόμα και για τον απαραίτητο εξοπλισμό που χρειάζονται άτομα με ειδικές ανάγκες.

Φυσικά, η αλληλεγγύη ανάμεσα στα λαϊκά στρώματα - που υπάρχει και αναπτύσσεται περισσότερο σε συνθήκες ανόδου του κινήματος - καμία σχέση δεν έχει με την ελεημοσύνη και φιλανθρωπία των «χορτάτων». Με αυτόν τον τρόπο, δε λύνονται τα εκρηκτικά προβλήματα, τα οποία αφορούν όλο και μεγαλύτερα τμήματα της κοινωνίας και την ίδια στιγμή οι μεγαλοεπιχειρηματίες, η ιδιωτική πρωτοβουλία, εμφανίζονται σαν σωτήρες της κοινωνίας, ενώ είναι οι μόνοι που ευθύνονται για την καπιταλιστική κρίση. Να τι επιβραβεύεται από τους μεγαλοεπιχειρηματίες που έχουν στην κατοχή τους και ΜΜΕ: Κάποιος να δώσει στους εξαθλιωμένους τα είδη πρώτης ανάγκης. Η διεκδίκηση της δουλειάς με δικαιώματα, ο αγώνας για σύγχρονους μισθούς και συντάξεις, για κατάργηση «του εμπορίου» της Υγείας, η απεργία, η διαμαρτυρία, καταδικάζονται από τους επιχειρηματίες της ενημέρωσης ως «βαρίδια» για τον τόπο, ως «αχαριστία»...

Επιπλέον, μέσω της εκστρατείας διάφοροι επαγγελματίες κάνουν προσφορές και εκπτώσεις σε προϊόντα και υπηρεσίες, ενώ πολυμελείς οικογένειες κερδίζουν μερικές μέρες ξεκούρασης δωρεάν σε κάποιο ξενοδοχείο. Οι επιχειρηματίες με αυτές τις δωρεές κάνουν διαφήμιση της επιχείρησής τους και ταυτόχρονα φαίνεται σαν «όλοι να συνεισφέρουμε». Την ίδια στιγμή, το αίτημα του λαϊκού κινήματος για φθηνά ακτοπλοϊκά εισιτήρια, για λαϊκό τουρισμό που δε θα είναι στα χέρια των επιχειρηματιών του κλάδου, αντιμετωπίζεται από αυτούς που οργανώνουν τέτοια φιλανθρωπικά δίκτυα «κοινωνικής αλληλεγγύης» ως ζημιά για τον τουρισμό. Επιβραβεύεται - για να το «χωνέψουν» οι ακροατές - η ιδιωτική κλινική που θα προσφέρει δωρεάν μαγνητική τομογραφία, αλλά κατακεραυνώνεται ως καταπάτηση της ατομικής ελευθερίας το αίτημα για κατάργηση κάθε επιχειρηματικής δραστηριότητας στον τομέα της Υγείας και αναβαθμισμένη δωρεάν Υγεία για όλους.


Ε.Μ.


«Συμμαχία» κατά των λαϊκών διεκδικήσεων
Με αντίστοιχους στόχους και σκοπούς η επιχείρηση ενημέρωσης «Βήμα FM» και η Ενωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδος της ΓΣΕΕ παίρνουν πρωτοβουλία για τη στήριξη κοινωνικών ομάδων που δοκιμάζονται από την οικονομική κρίση, με την εκστρατεία «Συμμαχία κατά της ακρίβειας». Οσες επιχειρήσεις συμμετέχουν κάνουν έκπτωση στα προϊόντα τους σε όσους πελάτες διαθέτουν κάρτα ανεργίας, φοιτητικό πάσο, κάρτα πολυτέκνων, κάρτα ατόμων με αναπηρία. Ο «Βήμα FM» προβάλλει διαρκώς τις επιχειρήσεις που συμμετέχουν στην εκστρατεία. Ταυτόχρονα το επιχειρηματικό συγκρότημα, στο οποίο ανήκει και ο «Βήμα FM», εμφανίζεται σαν «σωτήρας», οργανωτής και συντονιστής μιας «φιλολαϊκής» πρωτοβουλίας, την ίδια ώρα που στηρίζει με χέρια και πόδια την κυβέρνηση και το έργο της.

Είναι περιττό να επισημανθεί ότι αυτή η εκστρατεία δεν λύνει κανένα από τα εκρηκτικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι άνεργοι, οι σπουδαστές, τα άτομα με αναπηρία και οι πολύτεκνες οικογένειες των λαϊκών στρωμάτων. Αλλωστε και η ίδια η εκστρατεία, με τη συμμετοχή μάλιστα της Ενωσης Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας της ΓΣΕΕ, δε στοχεύει στο να δώσει πραγματική διέξοδο σε αυτές τις «ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες». Στοχεύει κυρίως στη συνείδηση των λαϊκών στρωμάτων. Αναδεικνύει τη λογική του «μικρότερου κακού» ενάντια στη διεκδίκηση ουσιαστικών μέτρων προστασίας των ανέργων, των πολυτέκνων, των ατόμων με αναπηρία, των σπουδαστών. Αποτελεί μία «τουφεκιά» στον αέρα, μια επιχειρηματική πρωτοβουλία, ώστε ο κόσμος να μαθαίνει σε τέτοιες και να χάνει από τον ορίζοντά του τη διεκδίκηση κεντρικής, καθολικής, ενιαίας κρατικής μέριμνας για το λαό.

Βρες το πιο φθηνό και ...κέρδισε
Καλλιεργεί επίσης την αντίληψη ότι η ακρίβεια είναι κυρίως ζήτημα των καταναλωτών, ότι μπορεί να χτυπηθεί σε συνεργασία με τους μεγαλοεπιχειρηματίες, οι οποίοι κερδίζουν από τα ακριβά καταναλωτικά προϊόντα. Οπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στο site της Ενωσης Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας της ΓΣΕΕ, το «όπλο» των εργαζομένων είναι η στοχευμένη κατεύθυνση της τεράστιας αγοραστικής δύναμης των χαμηλών εισοδημάτων σε προϊόντα και υπηρεσίες που είναι φθηνές και ποιοτικές

Μάλιστα, η ΓΣΕΕ, που υπογράφει συλλογικές συμβάσεις σύμφωνα με τις ανάγκες των βιομηχάνων, ισχυρίζεται στο ίδιο site, ότι το βιοτικό επίπεδο και η ποιότητα ζωής των καταναλωτών δεν εξαρτώνται μόνο από το εισόδημά τους. Σίγουρα, δεν εξαρτάται μόνο από το εισόδημά τους. Αλλά η ΓΣΕΕ δεν εννοεί ούτε την αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν Υγεία και Παιδεία, ούτε τη λαϊκή στέγη, ούτε δωρεάν φάρμακα για όσους έχουν ανάγκη, ούτε η ενέργεια, οι υδάτινοι πόροι, οι μεταφορές να αποτελούν λαϊκή περιουσία, ούτε τίποτε από όλα αυτά που πραγματικά μειώνουν το κόστος ζωής και στο κάτω κάτω πρέπει να είναι κοινωνικά αγαθά και όχι εμπορεύματα, όπως σήμερα.

Η ΓΣΕΕ εννοεί, ότι αν οι εργαζόμενοι ψάχνουν να βρουν το πιο φθηνό σούπερ μάρκετ, το πιο φθηνό βενζινάδικο, την πιο φθηνή σύνδεση στο κινητό, το πιο φθηνό φροντιστήριο για τα παιδιά κλπ., τα μονοπώλια θα πιεστούν και θα ρίξουν τις τιμές! Το πρόβλημα για τη ΓΣΕΕ είναι ότι «οι τιμές με τις οποίες επιβαρύνονται οι καταναλωτές δεν αντιστοιχούν στην ποιότητα που υποτίθεται ότι αντιπροσωπεύουν».

Την ίδια στιγμή, στην εκστρατεία του «Βήμα FM» και της ΓΣΕΕ, συμμετέχουν και μεγάλες πολυεθνικές επιχειρήσεις, που μόνο να κερδίσουν έχουν όταν πουλήσουν έστω και στη μισή τιμή ένα προϊόν το οποίο θα τους έμενε στο ράφι.

Δεν υπάρχουν σχόλια: