Παρασκευή, 18 Νοεμβρίου 2011

HEART, NOT SHOES: Ανήλικοι μετανάστες ‘δίχως παπούτσια’ γράφουν ζωηρά κείμενα για...

 
ΠΗΓΗ: TEDxATHENS
Δειτε για το διαγωνισμο στο TEDXATHENSCHALLHGE. Και ψηφίστε για την πρωτοβουλία της Εύης Λαμπροπούλου. Όχι για την ίδια. Αλλά για τον σκοπό!
 
HEART, NOT SHOES: Ανήλικοι μετανάστες ‘δίχως παπούτσια’ γράφουν ζωηρά κείμενα για τις λάθος προσδοκίες, την αϋπνία, τη ζωή αλλού, τον έρωτα και τις τηγανητές πατάτες στο Εργαστήρι Δημιουργικής Γραφής
 
ΟΝΟΜΑ: 
EYH
ΑΝΕΒΑΣΤΕ ΥΛΙΚΟ ΣΧΕΤΙΚΟ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ (ΑΝ ΥΠΑΡΧΕΙ);: 
 
ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΣΤΟΧΟΣ ΤΗΣ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑΣ; (Μέχρι 100 λέξεις): 
Να συνεχιστεί το Εργαστήρι και να εκδοθεί βιβλίο που θα λειτουργήσει παραδειγματικά για άλλους. Πολλοί μιλάνε για μετανάστες: εδώ ακούγεται η δική τους φωνή.
Πώς ωφελεί το γράψιμο τους ξυπόλητους; Γράφοντας, οι έφηβοι κατανοούν τον δυτικό κόσμο και τον εαυτό τους. Αποκτούν αυτοεκτίμηση και (διεθνή) αίσθηση ταυτότητας. Η λογοτεχνία σώζει: θεραπεύει τραύματα∙ μορφώνει∙ηρεμεί. Παπούτσια βρίσκουν εύκολα. Αυτό που χρειάζονται είναι να ελπίσουν σε κάτι∙ να δείξουν ότι δεν είναι επικίνδυνοι, ακαλλιέργητοι βάρβαροι. Να γράψουν στην απομακρυσμένη μητέρα τους∙ και στον κόσμο. Και ο κόσμος χρειάζεται να τους διαβάσει. Να αποδεχτεί τη διαφορετικότητα. Να δει την ομοιότητα. Και να τους αγαπήσει.



ΤΙ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΕΧΟΥΝ ΓΙΝΕΙ ΜΕΧΡΙ ΤΩΡΑ;: 
Το 2009, μετά την τάξη μου των αγγλικών, δημιούργησα ‘Εργαστήρι Δημιουργικής Γραφής’ στο ‘Κέντρο Φιλοξενίας Ανήλικων Ασυνόδευτων Προσφύγων’ στην Αγιάσο Λέσβου, που διήρκεσε λίγους μήνες.
Διαβάστηκαν και διδάχτηκαν γιαπωνέζικα Χαϊκού, ποίημα, αυτόματη γραφή, essay, διήγημα και τήρηση καθημερινού ημερολόγιου.
Τα θέματα προέκυψαν από τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα. Έμφαση δόθηκε πρώτα στην έκφραση και μετά στην λογοτεχνική δεινότητα ενώ χρειάστηκαν και διερμηνείς για να μπορέσουν να εκφραστούν και παιδιά που δεν ήξεραν αγγλικά. Το εργαστήρι, ένας συνδυασμός ψυχοθεραπείας και λογοτεχνίας, προσέλκυσε έξτρα μαθητές, ακόμη κι αν δεν μιλούσαν αγγλικά, έως ότου πήρε διαστάσεις …εφημερίδας, με άτομα που σκέφτονταν, έγραφαν, δακτυλογραφούσαν –πολλοί για πρώτη φορά- συνεργάζονταν και σχολίαζαν τα έργα των άλλων.
Το αποτέλεσμα ήταν εξαιρετικό: συγγράφηκαν πολλά ολοζώντανα, σπαρταριστά, αστεία ή μελαγχολικά κείμενα, κυρίως στα αγγλικά, αρκετά μάλιστα ώστε να μαζευτούν σε ένα βιβλιαράκι που δεν εκδόθηκε ακόμα. Μια μη ολοκληρωμένη εκδοχή του τυπώθηκε σε φωτοτυπίες και μοιράστηκε στα παιδιά.
Έγινε rewriting κειμένων και δυναμική επιμέλεια. Μεταφράστηκαν κείμενα από αγγλικά προς ελληνικά και από φαρσί προς ελληνικά. Έγιναν και σκίτσα των προσώπων των παιδιών. Πρόσφατα δημιουργήθηκε blog όπου παρουσιάζεται μέρος των κειμένων.

ΠΩΣ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ Η ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΤΟΥ TEDxATHENS ΝΑ ΣΑΣ ΒΟΗΘΗΣΕΙ: 
Με επιμέλειες, μεταφράσεις για να γίνει τελική έκδοση βιβλίου από εκδοτικό οίκο. Με εύρεση χώρου και δικτύου ώστε να οργανωθούν καινούρια μαθήματα. Με σχεδιασμό και hosting χρηστικής ωραίας ιστοσελίδας. Με διάδοση του heartnotshoes
 
ΠΟΙΟ ΘΑ ΗΤΑΝ ΤΟ ΕΠΟΜΕΝΟ ΒΗΜΑ ΑΝ ΚΕΡΔΙΖΑΤΕ ΤΟ TEDxAthens Challenge;: 
Να ενημερώσω τα παιδιά που συμμετείχαν στο εργαστήρι. Να ολοκληρωθούν οι μεταφράσεις και να προχωρήσουμε σε δίγλωσση (ελληνο-αγγλική) έκδοση των κειμένων με εκδοτικό οίκο. Να γίνει παρουσίαση- γιορτή με (κάποια από) τα παιδιά παρόντα. Να συνεργαστώ με ομάδες που διδάσκουν ήδη αγγλικά σε πρόσφυγες, ώστε να συσταθεί νέο εργαστήριο στην Αθήνα, όπου θα συνεχίσω τη διδασκαλία δημιουργικής γραφής σε μετανάστες. 
 
ΠΩΣ ΕΜΠΛΕΚΟΝΤΑΙ ΑΛΛΟΙ ΦΟΡΕΙΣ Ή ΟΜΑΔΕΣ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ;: 
Θα μπορούσε να βοηθήσει το Βρετανικό Συμβούλιο από κάθε άποψη. Κάποιος εκδοτικός οίκος που θα εκδώσει αφιλοκερδώς και με καλή διανομή τη συλλογή ώστε τα έσοδα να πάνε στα παιδιά. Οι ενώσεις υπέρ των μεταναστών θα υποστηρίξουν τη δικτύωση με τους ανήλικους μετανάστες και την οργάνωση μαθημάτων – όπως, για παράδειγμα, το ΣΤΕΚΙ ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ της Τσαμαδού, το ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ και η ΔΗΜ. ΑΓΟΡΑ ΚΥΨΕΛΗΣ όπου γίνονται μαθήματα. Η ΥΠΑΤΗ ΑΡΜΟΣΤΕΙΑ που συνεργάζεται με την ΜΕΤΑΔΡΑΣΗ που ασχολείται με μεταφράσεις. Ίσως η γερμανική PRO ASYL να ενδιαφερθεί για την γερμανική βερσιόν της συλλογής, καθώς, όπως μαθαίνω, το project αυτό είναι πρωτότυπο σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
 
ΥΠΑΡΧΕΙ ΥΛΙΚΟ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ ΠΟΥ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΜΑΘΟΥΜΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ;: 
 

Δεν υπάρχουν σχόλια: