Τετάρτη 8 Ιουνίου 2011

Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΜΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΛΥΣΗΣ ΤΟΥ ΚΛΑΔΟΥ ΜΑΣ, ΤΗΝ ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΝΕΖ






      Είναι κοινή διαπίστωση πως η Ναυπηγοεπισκευαστική Βιομηχανία της χώρας μας και κατ’επέκταση η Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη  Πειραιά, Περάματος, Σαλαμίνας, διέρχεται την πιο βαθειά κρίση στην ιστορία της, με την πολύχρονη δραματική μείωση των εργασιών ιδιαίτερα μετά τον Σεπτέμβρη του 2008, ουσιαστικά πρόκειται για κατάρρευση του κλάδου.
      Από τότε και μέχρι σήμερα η ανεργία στη ΝΕΖ έχει εκτιναχθεί στο 95% του εργατικού δυναμικού, οδηγώντας στην απόγνωση και την εξαθλίωση χιλιάδες εργαζόμενους.
      Έχει οδηγήσει εκατοντάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις στην υπολειτουργία και το κλείσιμο.
Έχει γίνει ολοφάνερο πως χωρίς πολιτική βούληση από την Κυβέρνηση και τον ΟΛΠ
δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί η κατάρρευση της ΝΕΒ και κατ’ επέκταση της ΝΕΖ. Γιατί το πρόβλημα δεν είναι μόνο η διεθνή κρίση ούτε μόνο τα προβλήματα στη Ναυτιλία.
     Μέχρι σήμερα οι εκάστοτε κυβερνήσεις έχουν αποδεχθεί τον αρνητικό καταμερισμό για την ΝΕΒ στα πλαίσια της Ευρωπαϊκής Ένωσης. 


     Δεν έχουν πάρει μέτρα προσαρμογής και στήριξης του κλάδου σε παραγωγική και αναπτυξιακή κατεύθυνση. Τα όποια αποσπασματικά μέτρα δεν μπορούν να αντιστρέψουν την πορεία μαρασμού και διάλυσης του κλάδου.
     Είναι κοροϊδία , οι εκάστοτε κυβερνήσεις από την μια να δηλώνουν πως ενδιαφέρονται για την στήριξη του κλάδου, πως αντιλαμβάνονται την σημασία του σε οικονομικό, κοινωνικό, εθνικό επίπεδο, και από την άλλη οι επιλογές και η πολιτική τους να οδηγούν στην υποβάθμιση και διάλυση της ΝΕΒ. (χαρακτηριστικό παράδειγμα το Ναυπηγείο Σκαραμαγκά και η εγκατάλειψη της ΝΕΖ).
    Επιτέλους απαιτείτε τώρα να διαμορφωθεί μια ολοκληρωμένη πολιτική στήριξης και ανάπτυξης της ΝΕΒ και της ΝΕΖ.
Τώρα να επιτευχθεί μια ολοκληρωμένη συμφωνία μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων.
Στα πλαίσια αυτά να εξασφαλιστούν και τα συμφέροντα των εργαζομένων
και ιδιαίτερα η ουσιαστική κάλυψη των ανέργων μέχρι να εξασφαλιστεί η ανάκαμψη
των εργασιών.
    Κάθε πολιτική ανάπτυξης της Ζώνης δεν μπορεί παρά να στηριχθεί στην αξιοποίηση των ασύγκριτων πλεονεκτημάτων της, που είναι η γεωγραφική της θέση, οι κλιματολογικές συνθήκες, η εμπειρία και η εξειδίκευση του εργατικού δυναμικού (που στις σημερινές συνθήκες πρέπει να διαφυλάξουμε και να διευρύνουμε), η ευελιξία των επιχειρήσεων, η ταχύτητα διεκπεραίωσης και η ποιότητα των εργασιών.
    Οι ανάγκες της χώρας σε νέα σκάφη, στην ακτοπλοΐα, μεσογειακών σκαφών, του πολεμικού ναυτικού, καθώς και οι ανάγκες της ποντοπόρου ναυτιλίας, μπορούν υπό προϋποθέσεις να είναι η βάση που θα στηριχθεί η ανάκαμψη και η αναπτυξιακή πορεία της ΝΕΒ.
     Παράλληλα απαιτείται με συγκεκριμένο σχεδιασμό ο κλάδος μας να μπει σε παρεμφερή αναπτυξιακά έργα όπως Αιολική Ενέργεια, εγκαταστάσεις Αφαλάτωσης, κ.ά.
     Οι σημαντικές επενδύσεις σε σύγχρονη τεχνολογία και οι υποδομές που ήδη υπάρχουν  στο ΒΙΠΑΣ, και σήμερα εγκληματικά υπολειτουργούν ή ρημάζουν, μπορούν και πρέπει να αξιοποιηθούν σε όλους αυτούς τους τομείς με αντίστοιχες πολιτικές στήριξης.
    Έγκλημα κατά του κλάδου είναι και η εγκατάλειψη της ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης, που αφαίθηκε χωρίς σύγχρονες υποδομές και αντίστοιχες παροχές υπηρεσιών,
με μια αναχρονιστική και γραφειοκρατική λειτουργία.
Χωρίς  τα απαραίτητα εργαλεία που θα ανταποκρίνονται στις σημερινές ανάγκες, όπως πλωτές δεξαμενές, γερανοί, χώροι και εγκαταστάσεις προκατασκευών, κ.ά.
Χωρίς μέτρα στήριξης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων της ζώνης.
    Γίνετε αντιληπτό πως όλα αυτά τα κρίσιμα προβλήματα δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν στα πλαίσια μιας πολιτικής που στο όνομα των δημοσιονομικών προβλημάτων επιλέγει την εύκολη λύση, την μεταφορά τεράστιων ποσών από τις τσέπες των μισθωτών των ανέργων, των συνταξιούχων, των μικρομεσαίων επαγγελματιών, στους διεθνείς τοκογλύφους και τους τραπεζίτες.
     Εξυπηρετεί τα συμφέροντα ξένων πολυεθνικών ομίλων σε βάρος του κλάδου, όπως έγινε με το ναυπηγείο Σκαραμαγκά.
    Γίνετε φανερό πως απαιτείτε  μια άλλη πολιτική ανάπτυξης υπέρ των συμφερόντων της χώρας, των εργαζομένων, της υγιούς επιχειρηματικότητας.
    Στα πλαίσια αυτά προτείνουμε ορισμένα συγκεκριμένα μέτρα που έχουν
άμεσο χαρακτήρα για να διατηρήσουμε την ελπίδα πως ο κλάδος μας
θα υπάρχει και αύριο.
Ο κάθε φορέας διατηρεί τις απόψεις του για το τι καλύτερο μπορεί να γίνει, και μπορεί να τις προωθεί παράλληλα.
    Απαιτούμε τώρα παραγωγικές επενδύσεις στήριξης των επιχειρήσεων και της απασχόλησης και όχι ανεξέλεγκτη χρηματοδότηση των τραπεζών.
    Να εξεταστεί η δημιουργία αντίστοιχου ταμείου, με αυτό της κινέζικης κυβέρνησης που θα στηρίξει την χρηματοδότηση της ανάπτυξης του κλάδου, τον εκσυγχρονισμό και την παραγωγική ανασυγκρότηση.
     Για τη ΝΕΖ εκτός από τη συμβολή του τραπεζικού συστήματος μπορούν να εξασφαλιστούν κονδύλια από Ευρωπαϊκά προγράμματα μιας και το σύνολο σχεδόν των  μικρομεσαίων επιχειρήσεων που τη συγκροτούν δεν χαρακτηρίζονται ναυπηγεία και δεν εμπίπτουν σε ανάλογους περιορισμούς.
·        Nα ενταχθεί η Ζώνη στον αναπτυξιακό Νόμο για να δημιουργηθούν προϋποθέσεις για δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις.
·        Κατασκευή πλοίων της ακτοπλοΐας που θα καλύπτουν τις άγονες γραμμές. Επένδυση που είχε γίνει αποδεκτή από την ΕΕ και έμεινε στα χαρτιά με ευθύνη των κυβερνήσεων.
·        Να απαιτήσουμε από τον Ο.Λ.Π. να εξασφαλίσει τα αναγκαία κονδύλια και σε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα να προχωρήσει στην κατασκευή της πλωτής δεξαμενής που χρειάζεται η Ν/Ζώνη.  Μια τέτοια δουλειά θα εξασφαλίσει εκατοντάδες θέσεις εργασίας για πολλούς μήνες, θα αναζωογονήσει την αγορά της περιοχής και θα δώσει αντικείμενο σε επιχειρήσεις της ΝΕΖ.
·        Να ενταχθεί η Ζώνη και τα Ναυπηγεία, στα προγράμματα ανάπτυξης Αιολικής Ενέργειας, εγκαταστάσεων αφαλάτωσης και άλλων τομέων της πολυδιαφημιζόμενης ``πράσινης`` ανάπτυξης που διακηρύσσει η κυβέρνηση, αλλά τις δουλειές τις δίνει στις πολυεθνικές. Με ελληνική τεχνογνωσία, οι Έλληνες εργαζόμενοι μπορούν και πρέπει να έχουν μερίδιο αυτών των κατασκευών.
·        Αξιοποίηση του εργατικού δυναμικού της Ζώνης και σε παρεμφερή έργα εκτός Ζώνης όπως για παράδειγμα το έργο της ΠΕΤΡΟΛΑ, ΕΛΠΕ με τήρηση των προβλεπόμενων από την Κλαδική ΣΣΕ. Η Κυβέρνηση πρέπει να αναλάβει τις ευθύνες της για τις συνθήκες ζούγκλας που επικρατούν εκεί με την ανοχή της (καταπάτηση και των ελάχιστων δικαιωμάτων των εργαζομένων).
·        Η αναπτυξιακή εταιρεία του Ο.Λ.Π. ``ΝΑΥΣ  Ο.Λ.Π.`` για τη Ζώνη, αντί να χρησιμοποιείτε, για την μεταφορά των κυβερνητικών ευθυνών και της διοίκησης του ΟΛΠ σε αυτή, μπορεί και πρέπει να αξιοποιηθεί σε θετική κατεύθυνση, εξασφαλίζοντας τις αναγκαίες αρμοδιότητες και πόρους, για τον εκσυγχρονισμό και την ανάπτυξη των υποδομών της Ζώνης.  Να κινηθεί άμεσα για την προσέλκυση πελατών στη Ζώνη, αυτός άλλωστε είναι ο σκοπός της δημιουργίας της.
·        Να γίνει άμεσα χωροθέτηση της ΝΕΖ χωρίς αμφισβήτηση της σημερινής της δυναμικότητας. Να αποτρέψουμε την αμφισβήτηση των ορίων της Ζώνης από τον Ο.Λ.Π. Αντίθετα, απαιτείτε  αναβάθμιση και ενίσχυση των υποδομών όλων των χώρων της Ζώνης.
·        Ζητάμε παράλληλα μέτρα μείωσης του κόστους με την επιδότηση του ασφάλιστρου από τον κρατικό προϋπολογισμό
·        Να επανεξετάσει  ο Ο.Λ.Π. την τιμολογιακή πολιτική του με κριτήριο τη μείωση του κόστους, με μειώσεις των τιμολογίων για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της Ζώνης.

·        Η Ζώνη έχει ζωτική ανάγκη από την ενιαία και πλήρη λειτουργία του Ναυπηγείου Σκαραμαγκά .
·        Απαιτούμε την άμεση επαναλειτουργία του εμπορικού τμήματος του Ναυπηγείου και την διατήρηση όλων των θέσεων εργασίας και των εργαζομένων του τροχαίου υλικού, γιατί γνωρίζουμε ότι σε αντίθετη περίπτωση οι εκατοντάδες απολυμένοι θα προστεθούν στην τεράστια ουρά των ανέργων της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης. 
·        Να μπουν και πάλι σε λειτουργία οι δεξαμενές του Ναυπηγείου και να μπορούν να δεξαμενίζονται πλοία που επισκευάζονται και στο Πέραμα.
·        Με δεδομένη τη σημασία του Ναυπηγείου για τον κλάδο και για τη Ζώνη, ο αποφασιστικός συντονισμένος αγώνας  μας, όλων των σωματείων και ενδιαφερόμενων φορέων της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά, είναι επιτακτική ανάγκη.
     Επιδιώξουμε αυτό το συντονισμό χωρίς αποκλεισμούς με σκοπό τη συγκρότηση  
     μόνιμης συντονιστικής επιτροπής  των φορέων μας μέχρι την επίτευξη των
     στόχων μας. 

·        Η τακτική επιδότηση των ανέργων είναι άμμεσης προτεραιότητας, και δεν πρέπει να μπαινει αντιπαραθετικά με την άσκηση οποιασδήποτε άλλης κοινωνικής πολιτικής. Συγκεκριμένα απαιτούμε επιμήκυνση του δικαιώματος τακτικής επιδότησης  για ένα χρόνο ακόμα για όσους εργαζόμενους αυτό το δικαίωμα εξαντλήθηκε μεταξύ των ετών 2009 και 2010 λόγω της παρατεταμένης ανεργίας. Όσοι δεν καλύπτονται από αυτή τη ρύθμιση, με λίστα των σωματείων της Ζώνης, να καλυφθούν και αυτοί.
·        Για τους μακροχρόνια άνεργους ηλικιωμένους (55-60χρονών) να υλοποιηθεί πρόγραμμα προσυνταξιοδοτικής κάλυψης μέχρι τη συμπλήρωση του ορίου ηλικίας, γιατί αυτοί οι εργαζόμενοι λόγω του είδους της βαριάς και επικίνδυνης εργασίας δεν έχουν καμιά ελπίδα να βρουν δουλειά.
·        Απαιτούμε να θεσμοθετηθεί για τους άνεργους κάρτα του ΟΑΕΔ που θα δίνει το δικαίωμα σε δωρεάν μετακινήσεις για τα μέσα μαζικής μεταφοράς, μη πληρωμή στα νοσοκομεία, δωρεάν διέλευση από τα διόδια, ουσιαστικές ρυθμίσεις οφειλών και πάγωμά τους για όσο παραμένουν άνεργοι. 
·        Άμεσα, με δική μας εισήγηση που θα καλύπτει πραγματικές ανάγκες, να υλοποιηθεί επιδοτούμενο πρόγραμμα συμπληρωματικής ειδίκευσης και κατάρτισης των ανέργων της Ζώνης από τον ΟΑΕΔ.

Απαιτούμε την άμεση εξέταση των αιτημάτων μας και των προτεινόμενων λύσεων από διυπουργικό όργανο με συμμετοχή όλων των συναρμόδιων υπουργίων.

Δηλώνουμε πως αν η κυβέρνηση δεν αλλάξει πολιτική, και δεν πάρει υπόψη της τις προτάσεις μας, συνεχίζοντας να αδιαφορεί, αν δεν προχωρήσει σε μια ολοκληρωμένη πολιτική για τη στήριξη του κλάδου και τη μείωση της ανεργίας, εμείς συντονίζοντας την δράση μας θα συνεχίσουμε τον αγώνα μας για την σωτηρία του κλάδου με τον πιο αποφασιστικό τρόπο.    

           

Το σχέδιο αυτό συνδιαμορφώθηκε και υπογράφετε από τους παρακάτω συνδικαλιστικούς, επαγγελματικούς, κοινωνικούς, και άλλους φορείς, από φυσικά πρόσωπα που σχετίζονται με τη ΝΕΖ, από φορείς και κινήσεις της τοπικής αυτοδιοίκησης, από ανθρώπους των γραμματων και του πολιτισμού που εκφραζουν την υποστήριξή τους.

Δεν υπάρχουν σχόλια: