Κυριακή 21 Νοεμβρίου 2010

Η ενότητα της αριστεράς

Το εντυπωσιακό 30% που συγκέντρωσαν στον πρώτο γύρο οι συνδυασμοί της αριστεράς στην Αττική αναζωπύρωσε τη συζήτηση για το θέμα της ενότητας. «Αν ενωνόταν η ελληνική αριστερά στις εκλογές, θα είχε αλλάξει σωτήρια το πολιτικό σκηνικό» αποφαίνεται ο καθηγητής Σπ. Μαρκέτος («Το Βήμα», 14-11-2010).
Στο ίδιο μήκος κύματος και ο καθηγητής Κ. Λαπαβίτσας: «Η κοινωνία απαιτεί προγραμματική πρόταση εξόδου από την κρίση, καθώς και πολιτικό μέτωπο που θα την κάνει πραγματικότητα. Αυτό έψαχνε από την αριστερά τον περασμένο Μάιο, αλλά δεν το βρήκε. Πιθανώς να το ξαναζητήσει στο επόμενο διάστημα, γι' αυτό πρέπει να είναι έτοιμη» («Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία», 14-11-2010).


Για τους περισσότερους παρατηρητές η πολυδιάσπαση της αριστεράς είναι η βασική αιτία που την κρατά καθηλωμένη σε ρόλο μικρού παίκτη. Κάθε φορά που σημειώνεται ένα σχετικά καλό αποτέλεσμα, η λέξη «ενότητα» επιστρέφει στο προσκήνιο και αρχίζουν οι πιέσεις προς τις ηγεσίες προκειμένου να γίνει πράξη η συμπόρευση όλων των συνιστωσών της. Παλιότερα είχε επινοηθεί ο όρος «ενότητα μέσα από τη διαφορετικότητα», ωστόσο οι απόπειρες που έγιναν δεν ευδοκίμησαν.
Το 1988 το κοινό πόρισμα ΚΚΕ-Ε.ΑΡ. που οδήγησε στον ενιαίο Συνασπισμό κατέρρευσε σε τρία χρόνια, παρά το γεγονός ότι οι συνθήκες ήταν ιδανικές, τόσο στο διεθνές επίπεδο (σαρωτικός άνεμος ανανέωσης από την ΕΣΣΔ) όσο και στο εσωτερικό της χώρας (μαζική απαξίωση του ΠΑΣΟΚ και ακατάσχετη φθορά του Α. Παπανδρέου).
Το 2007, το ΠΑΣΟΚ ήταν και πάλι σε πορεία υποχώρησης, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ -το φιλόδοξο σχέδιο σύμπλευσης της πέραν του ΚΚΕ αριστεράς- είχε απογειωθεί δημοσκοπικά στο 18%. Μέσα σ' έναν χρόνο οι συσχετισμοί ανετράπησαν και ο συναινετικός δικομματισμός κάλυψε ένα μεγάλο μέρος από το χαμένο έδαφος.
Η συζήτηση για την ενότητα είναι όντως ελκυστική και είναι βέβαιο ότι ενεργοποιεί τα συναισθηματικά ανακλαστικά του αριστερού ακροατηρίου, ωστόσο υποτιμά σε μεγάλο βαθμό τις διαφορές που υπάρχουν ανάμεσα στα κόμματα που την αποτελούν.
Για να προκύψει το 30% στην Περιφέρεια Αττικής, πρέπει να προστεθούν τα επιμέρους ποσοστά. Η πράξη αυτή είναι αυθαίρετη. Αραγε πόση σχέση έχει η ΑΝΤΑΡΣΥΑ, με τη Δημοκρατική Αριστερά και η τελευταία με το μέτωπο του Α. Αλαβάνου; Τόση όση έχει ο αντιμνημονιακός λόγος της Ν.Δ. με αυτόν της αντισυστημικής αριστεράς.
Η ηγεσία του ΚΚΕ ερεθίζεται αρνητικά όταν γίνεται λόγος για το ενδεχόμενο διαλόγου με τον ΣΥΡΙΖΑ, γιατί τον θεωρεί «ανάχωμα στην προσπάθεια ριζοσπαστισμού των μαζών». Επιπλέον φοβάται ότι οποιοδήποτε άνοιγμα θα απειλήσει τη συνοχή του ΚΚΕ, όπως συνέβη με το πείραμα του ενιαίου Συνασπισμού, το οποίο κατέληξε στη διάσπαση το 1991. Κάηκαν τότε στο χυλό, φυσάνε σήμερα και το γιαούρτι. Η δήλωση της Α. Παπαρήγα ότι «εμείς δεν είμαστε αριστεροί, είμαστε κομμουνιστές» είναι ενδεικτική των διαθέσεων του Περισσού.
Σε ότι αφορά την πρόταση εξουσίας, το χάσμα μοιάζει αγεφύρωτο. Το ΚΚΕ αγωνίζεται για λαϊκή οικονομία και λαϊκή εξουσία, εννοώντας μια παραλλαγή του μοντέλου του υπαρκτού «σοσιαλισμού» την περίοδο της κυριαρχίας του Στάλιν. Στον ΣΥΡΙΖΑ οι συγκροτημένες απόψεις που παλεύουν να επιβιώσουν σ' έναν κυκεώνα αφρίζουσας ρητορικής, απτόητου ναρκισσισμού και καφενειακής ελαφρότητας, είναι στον αντίποδα της λογικής του ΚΚΕ. Για παράδειγμα, το σημερινό ΚΚΕ αποκλείεται να συμφωνήσει με τη ρεφορμιστική θέση ότι «το μείζον θέμα για την αριστερά σήμερα είναι η επαγγελία της αδύνατης δημοκρατικής πλειοψηφίας, της μόνης ρεαλιστικής προοπτικής σ' ένα εμπεδωμένο κοινοβουλευτικό σύστημα» (Γ. Σταθάκης, «Η Αυγή», 14-11-2010).
Διακαής πόθος της αριστεράς είναι να γίνει ΠΑΣΟΚ στη θέση του ΠΑΣΟΚ από άποψη μεγέθους. Το δοκίμασε βιαίως το 1988 και με πιο ήπια μέσα το 2007. Απέτυχε γιατί τα μεγάλα ακροατήρια απαιτούν ρεαλιστικές λύσεις και κυβερνητική προοπτική . Η πολυσυλλεκτικότητα είναι αναγκαία προϋπόθεση. Αντιθέτως, η ιδεολογική καθαρότητα λειτουργεί αποτρεπτικά.
Τέλος, για όσους φαντασιώνονται τη μεγάλη αριστερά, μπαίνει και ένα θέμα ουσίας. Αποκλείουν τη σοσιαλδημοκρατία γιατί έχει υποκύψει στον νεοφιλελευθερισμό, αλλά εκλιπαρούν το ΚΚΕ να ανταποκριθεί, αδιαφορώντας για την προσχώρησή του στον σταλινισμό. Προφανώς η αντικαπιταλιστική στάση είναι το μόνο κριτήριο, ενώ η δημοκρατία και η ελευθερία, ως «αστικά δικαιώματα», είναι ήσσονος σημασίας αγαθά.

10 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

...«το μείζον θέμα για την αριστερά σήμερα είναι η επαγγελία της αδύνατης δημοκρατικής πλειοψηφίας, της μόνης ρεαλιστικής προοπτικής σ' ένα εμπεδωμένο κοινοβουλευτικό σύστημα»...

Κι όποιος κατάλαβε, κατάλαβε!!
Με ακαταλαβίστικες φράσεις σαν αυτή πιο πάνω (βλέπεις ο προλετάριος σήμερα, παίζει στα δάχτυλα και τη γλώσσα και τα νοήματά της - πούσαι μεγάλε Βέλτσο!) και με παρουσίες στα κανάλια άνευρες, στερουμένων ευστροφίας και ρητορίας (εξαιρουμένων των Κανέλλη και Μποτόπουλου), περιμένουμε ή να αυξηθούν τα ποσοστά, ή να ενωθόύν τα κομμάτια και θρύψαλα της αριστεράς.
Φταίει το κακό το ριζικό μας? Φταίει ο Θεός που μας μισεί?
Δεν μπορεί, επίτηδες το κάνουν. Εκεί, εκεί, στη β΄ εθνική...μην τυχόν και πάρουμε περισσότερο απο 6-8% και μην τυχόν και δεν είμαστε 6-8 κόμματα.
Δεν μπορεί, επίτηδες το κάνουν!!!!

mbiker

στελιος είπε...

Η κόλλα που μπορεί να ενώσει όλη την Αριστερά τούτες τις ώρες είναι μια συγκροτημένη εναλλακτική πρόταση με κύριο αίτημα την διαγραφή του χρέους.

You Pay Your Crisis είπε...

mbiker,

δεν μπορεί, μάς ψεκάζουν!

cynical

Redfly είπε...

"Το ΚΚΕ αγωνίζεται για λαϊκή οικονομία και λαϊκή εξουσία, εννοώντας μια παραλλαγή του μοντέλου του υπαρκτού «σοσιαλισμού» την περίοδο της κυριαρχίας του Στάλιν."

Τελικά η Χαφιεδοτυπία, κάνει την πιο βρώμικη δουλειά απο όλους ....

Ο συσχετισμός μεταξύ λαϊκής εξουσίας όπως την εννοεί το ΚΚΕ, και της Σοβιετικής Ένωσης και μάλιστα κατα την εποχή του Στάλιν, δεν έχει καμία επαφή με την πραγματικότητα ...

Όσο για την ενότητα της Αριστεράς, ας μην την μελετούν και τόσο οι αρθρογράφοι του αστικού τύπου και ας ασχοληθούν με τα "μαγαζάκια" τους ... Αφήστε τους αριστερούς να ασχολούνται με αυτό το πρόβλημα ...

Ανώνυμος είπε...

Ωστε το ΚΚΕ αποκύρηξε τον Στάλιν και είναι υπερ της εργατικής δημοκρατίας?
από πότε?

Redfly είπε...

Από πάντα !

Ανώνυμος είπε...

Φίλε μου REDFLY
Δε νομίζω οτι έχεις δίκιο

Στο Ηρακλειο Κρήτης είχα πάει σε μια εκδήλωση στο ΤΕΙ. Την οργάνωνε η ΚΝΕ-ΠΚΣ και ήταν για τα 90 χρόνια της Οκτωμβριανής επανάστασης. Είδαμε ένα αξιοπρεπέστατο ντοκυμαντέρ στο οποίο όμως αποκαλούσαν τον Στάλιν (αυτολεξεί)"Άξιο συνεχιστή του Λένιν"
Ανοιχτά το ΚΚΕ ποτέ δεν έχει αποκυρήξει τον Στάλιν

Redfly είπε...

Τι ήταν δηλαδή ο Στάλιν για τον αποκυρήξει το ΚΚΕ ? Μέλος ή στέλεχός του ?

Ούτε τον Τρότσκι δεν έχει αποκυρήξει , ούτε τον Πόλ Ποτ ... Και ?

Μην πέφτετε θύματα της προπαγάνδας του κάθε χαφιεδότσουρμου ...

Το ΚΚΕ αναλύει επιστημονικά, όλες τις πολιτικές κινήσεις που πραγματοποιήθηκαν κατα τα χρόνια της Σοσιαλιστικής Επανάστασης στην ΕΣΣΔ. Πολύ σωστά λοιπόν κρίνει το ΚΚΕ, ότι εάν υπήρξε τελικά κάτι ουσιώδες που θα πρέπει να κρατήσουμε απο αυτήν την προσπάθεια, τότε αυτό βρίσκεται στην εποχή πριν από το 1940 ! Για διαβάστε το Συνταγμα της ΕΣΣΔ του 1936, πριν σας πιάσει το αντισταλινικό σας σύνδρομο (http://www.departments.bucknell.edu/russian/const/1936toc.html)! Αυτό δηλαδή να μην μελετηθεί ? Να το πετάξουμε χάριν ενός αντισταλινικού δογματισμού ?

Και έρχεται μετά ο κάθε Χατζηαβάτης αστός δημοσιογραφίσκος, και σου λέει είναι σταλινικοί οι ΚΚΕδες, επειδή μελετούν την σοσιαλιστική ανοικοδόμηση πριν απο το 1940 και απορρίπτουν ότι έγινε μετά το 1945 !

Εξάλλου, όποιος δηλώνει ανοιχτά στο ΚΚΕ πως είναι σταλινικός, διαγράφεται ...

Μην υποκύπτετε λοιπόν, σε δογματισμούς, διότι όλα πρέπει να μελετηθούν ...

Και τα καλά, και τα ασχημα !

tsechos είπε...

Αν περιμένουμε απο τον Τάσο Παππά να μας πεί τι θα κάνουμε στην αριστερά καήκαμε!

Ανώνυμος είπε...

Δεν απαντάς στην ουσία.Τον αποκύρηξε τον Στάλιν ναι ή όχι?
Από πότε είναι με την εργατική δημοκρατία?-το κκε-
Μήπως θα φορτωθούμε μια Αλέκα στην πλάτη μας και όποιος δεν συμφωνεί μαζί της θα τον τρώει το σκοτάδι?
Χωρίς ελευθερία σκέψης και γνώμης δεν νοείται καμία εξουσία εργαζομένων έλεγε η Ρόζα και πρόβλεψε τελικά την όλη αξιοθρήνητη πορεία των σταλινικών.
Ξέρω τώρα θα με πεις προβοκάτορα, χαφιέ κλπ.
Αστα, το δις εξαμαρτείν ουκ ανδρός σοφού.