ΠΗΓΗ: redfly planet
Ολόκληρη η ομιλία της ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ στη συζήτηση για το νόμο - πλαίσιο για την ανώτατη εκπαίδευση, την περασμένη Τετάρτη, στην ολομέλεια της Βουλής
«Κυρίες και κύριοι Βουλευτές χτες ακούσαμε τον πρωθυπουργό να κατηγορεί το σημερινό εκπαιδευτικό σύστημα - δεν ξέρω αν έλεγε για ολόκληρο ή αν αναφερόταν μόνο στα πανεπιστήμια, μάλλον μόνο στα πανεπιστήμια - ως ένα σύστημα σοβιετοποιημένο, σοβιετικού τύπου, σοβιετικό μοντέλο που πρέπει να καταργηθεί.
Τι να σας πω; Είτε είναι μακριά νυχτωμένος ο πρωθυπουργός, είτε σκόπιμα αλλοιώνει την πραγματικότητα, την αντιστρέφει, προκειμένου με ιδεολογική τρομοκρατία - γιατί αυτή είναι σκοπιμότητα - να κάμψει σοβαρές, σημαντικές αντιδράσεις, έως και συντεχνιακές, που υπάρχουν στο χώρο του πανεπιστημίου.
Ολόπλευρη μόρφωση και δουλειά για όλους
Δεν θα αναλύσω τώρα το σοβιετικό εκπαιδευτικό σύστημα, ούτε αξίζει να το κάνω εδώ σ' αυτή την αίθουσα, ούτε χρόνος υπάρχει, αλλά θα μιλήσω μόνο για δυο στοιχεία, για να δούμε αν ήταν σοβιετικό το σύστημα στην Ελλάδα.
Πρώτον, ο φοιτητής και η φοιτήτρια πριν τελειώσει, στο τελευταίο έτος πριν πάρει το πτυχίο του, ήξερε πού θα πάει να δουλέψει.
Δεν υπήρχε περίπτωση να πάρεις το πτυχίο και να ανοίγεις τις αγγελίες και να ψάχνεις τις ευκαιρίες στις εφημερίδες, για να πιάσεις δουλειά. Αυτό δεν αρέσει, βεβαίως, στον πρωθυπουργό. Δεν άρεσε ποτέ και δεν αρέσει και σήμερα.
Δεύτερον, η ειδίκευση που παρείχε το σοσιαλιστικό πανεπιστήμιο στηριζόταν σε ένα σφαιρικό επίπεδο γνώσεων - φιλοσοφικών, μαθηματικών, γλωσσικών, λογοτεχνικών - που όχι μόνο έδιναν ένα υψηλό μορφωτικό επίπεδο στον επιστήμονα, ανεξάρτητα της ειδίκευσης του πτυχίου που είχε, αλλά του έδιναν τη σοβαρή και τη σύγχρονη δυνατότητα, όταν απαξιώνονται οι γνώσεις - διότι οι γνώσεις απαξιώνονται και μάλιστα ταχύτατα σήμερα - να μπορεί να επιμορφώνεται, μέσα βεβαίως από το δημόσιο, κοινωνικό, σοσιαλιστικό σύστημα, ώστε να μη μένει πίσω από τις εξελίξεις και να μην έχει τις γνώσεις, οι οποίες έχουν ξεπεραστεί. Αυτά τα δύο στοιχεία θα ήθελα να αναφέρω.
Θα ήθελα, επίσης, να θυμίσω - δεν είναι στην αίθουσα αυτή τη στιγμή η κυρία Διαμαντοπούλου - πως, όταν η υπουργός ήταν επίτροπος στην Ευρωπαϊκή Ενωση, σε συνάντηση που είχε μαζί μας, για να μας ενημερώσει για θέματα της αρμοδιότητάς της, μου είχε πει το εξής χαρακτηριστικό: Σε έρευνα που έγινε από την ίδια την Ευρωπαϊκή Ενωση για το επίπεδο των πανεπιστήμιων εκείνη την περίοδο - είναι αρκετά χρόνια, γιατί τώρα δεν ξέρω τι έχει απομείνει και εκεί -, τα πανεπιστήμια των πρώην σοσιαλιστικών χωρών ήταν πολύ μπροστά σε επίπεδο ποιότητας και απόδοσης, γιατί βεβαίως οι ανατροπές δεν μπορούσαν να ξεριζώσουν τα πάντα και παντού μέσα σε ένα, δύο, τρία, τέσσερα και πέντε χρόνια. Μάλιστα μου είπε ότι το χαρακτηριστικό δεν ήταν μόνο η Σοβιετική Ενωση, που είχε εβδομήντα χρόνια σοσιαλισμό, αλλά και οι άλλες σοσιαλιστικές χώρες. Μου το είπε και της το θυμίζω, γιατί ο κύριος πρωθυπουργός γελάει με το σοβιετικό μοντέλο...
Το κίνημα να αντιπαλέψει το νόμο πριν γίνει πραγματικότητα
Η κυρία Διαμαντοπούλου χτες άφρισε κυριολεκτικά, όταν άκουσε από το βουλευτή μας κ. Γιάννη Ζιώγα ότι η θέση του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας είναι να δημιουργηθούν προϋποθέσεις, ώστε αυτός ο νόμος να μην εφαρμοστεί - αν θέλετε να προσθέσω και να διασαφηνίσω - είτε στο σύνολό του είτε και σε βασικά του συστατικά. Αυτό - λέει - τάσσεται εναντίον της δημοκρατίας.
Εγώ σας λέω ότι και με τους κανόνες αυτής της αστικής δημοκρατίας που έχουμε σήμερα και με βάση και το Σύνταγμα έχει δικαίωμα το άτομο - πολύ περισσότερο που εμείς δεν μιλάμε για ατομικές δράσεις, αλλά για προϋποθέσεις κινήματος - να επιδιώξει να αντιπαλέψει αυτόν το νόμο πριν γίνει πραγματικότητα, ως μέρος της πάλης για αλλαγή συσχετισμών δύναμης και για ανατροπές, αν και εφόσον το θελήσουν.
Βεβαίως, αυτό θα κριθεί όχι επειδή αποφασίζει το Κομμουνιστικό Κόμμα στον Περισσό - εννοείται - αλλά κατά πόσο διαμορφώνονται τέτοιες δυνάμεις ισχυρές μέσα στα πανεπιστήμια, και από φοιτητές και από πανεπιστημιακούς, που θα αντιπαλέψουν αυτόν το βάρβαρο νόμο, για να πω μία φράση και να τελειώνουμε όσον αφορά τον ίδιο το νόμο. Δηλαδή εσείς τι θέλετε; Να ψηφίζει ο λαός κάθε τέσσερα χρόνια και να περιμένει την επόμενη τετραετία, για να αλλάξει η κατάσταση και να πει τη γνώμη του. Ετσι πάει...
Αυτό που πρέπει να σκεφθούν, βέβαια, αυτοί που ψήφισαν ΠΑΣΟΚ και τα ανάλογα κόμματα του ίδιου προσανατολισμού, είναι το εξής: Ψηφίζουν ένα κόμμα και την άλλη μέρα το κόμμα τους τούς λέει ότι δεν έχουν δικαίωμα να αντιδράσουν, γιατί το ψήφισαν και πρέπει να καταλάβουν ότι πραγματικά ψηφίζουν κόμματα και πολιτικές, οι οποίες το "περίστροφο" πριν απ' όλα το στρέφουν και εναντίον των ίδιων των ψηφοφόρων. Γιατί, βεβαίως, τα προβλήματα δεν κάνουν διάκριση μέσα στο λαό, αν είναι Κομμουνιστές, ΠΑΣΟΚ, Νεοδημοκράτες ή οτιδήποτε άλλο.
Βεβαίως, αυτός ο νόμος θα πάει να εφαρμοστεί. Να σας πω και κάτι; Μακάρι, η πλειοψηφία της πανεπιστημιακής κοινότητας να εμπόδιζε την εφαρμογή του! Υπάρχουν αντιδράσεις συντεχνιακές, συμφεροντολογικές, αλλά υπάρχουν και αντιδράσεις που μπορεί να μην ταυτίζονται στο σύνολο με τις θέσεις του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας ή στο βάθος της κατεύθυνσης, αλλά οπωσδήποτε θίγουν θετικές πλευρές.
Μακάρι οι φοιτητές να καταλάβουν τι λέει ο νόμος, γιατί η μεγάλη πλειοψηφία των φοιτητών, να το πούμε καθαρά, αυτή τη στιγμή δεν είναι ενημερωμένη γύρω από το νόμο, για το τι λέει, τι κάνει και πώς τους αφορά. Ακόμα και τα παιδιά του Λυκείου και οι γονείς τους αγνοούν τι σημαίνει αυτός ο νόμος.
Θέλετε τους πολλούς με ληξιπρόθεσμες γνώσεις για φτηνό εργατικό δυναμικό
Τρίτο ζήτημα. Εχετε την εύκολη τοποθέτηση. Οποιος είναι αντίθετος με το δικό σας νόμο, είναι συντηρητικός. Εσείς εκφράζετε το καινούργιο, το ριζοσπαστικό, το ανανεωτικό και όλοι οι άλλοι το παλιό και το συντηρητικό. Είμαστε ριζικά αντίθετοι σε αυτό το νόμο, πολύ περισσότερο γιατί κοιτάμε μπροστά, πολύ περισσότερο που ξέρουμε ότι η επιστήμη σήμερα είναι βασική παραγωγική δύναμη, συνδυασμένων βεβαίως με τον άνθρωπο, γιατί αυτός που παράγει τις γνώσεις είναι ο άνθρωπος. Δεν παράγεται η γνώση σε κανένα κλειστό εργαστήριο από μηχανήματα. Ισα ίσα, κοιτάμε μπροστά και ξέρουμε πάρα πολύ καλά ότι η επιστήμη σήμερα, αντικειμενικά, δίνει δυνατότητες να ζήσουμε καλύτερα σαν ποιότητα και με υλικά, ας το πω, προϊόντα και με πνευματικά.
Μεταρρυθμίσεις έχουν γίνει πάρα πολλές. Οι πιο πολλές μεταρρυθμίσεις έχουν γίνει στον τομέα της Παιδείας. Μάλιστα, είχα προτείνει στο Ιδρυμα της Βουλής να εκδώσουμε όλες τις εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις από τότε που έγινε το Σύγχρονο Ελληνικό Κράτος. Πάρα πολλές μεταρρυθμίσεις έχουν γίνει και μάλιστα μεταρρυθμίσεις που περιείχαν αντικειμενικά, όχι υποκειμενικά, προοδευτικά στοιχεία. Ανοίξατε τις πόρτες στα πανεπιστήμια, όχι με την έννοια να μην υπάρχει κανένα εμπόδιο ταξικό στην πρόσβαση των παιδιών στα πανεπιστήμια, αλλά γιατί θέλετε μία σύγχρονη εργατική τάξη, πιο μορφωμένη, να ανέβει η παραγωγικότητα, για να ανέβει και ο βαθμός εκμετάλλευσης.
Τώρα αλλάζετε. Τώρα η στρόφιγγα θα κλείσει, γιατί με τις νέες τεχνολογίες στα χέρια των καπιταλιστών, χρειάζεται λιγότερη ζωντανή ανθρώπινη δύναμη και μπορεί με λιγότερο υψηλά εξειδικευμένο επιστημονικό δυναμικό να ανέβει η παραγωγικότητα της εργασίας και θέλετε τους πολλούς με ληξιπρόθεσμες γνώσεις για φτηνό εργατικό δυναμικό, που να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες της κερδοφορίας, της εκμετάλλευσης και όλων των άλλων.
Δεν είναι σωστό ότι όσοι αντιδρούν από προοδευτικής πλευράς, ας το πούμε έτσι, στο νομοσχέδιο αντιδρούν για το ότι το νομοσχέδιο έχει μόνο στόχους οικονομικούς, να κερδίσουν τα μονοπώλια από την εκμετάλλευση των πανεπιστημίων της έρευνας κλπ. Δεν είναι μόνο αυτός ο στόχος. Είναι και αυτός.
Γίνεται προσπάθεια να βγαίνει ένα υποταγμένο επιστημονικό δυναμικό
Θα ήθελα να σταθώ σε ένα πάρα πολύ σοβαρό ζήτημα: Στην αναδιάρθρωση των σπουδών που κάνετε. Δυστυχώς, να το πω καθαρά, δεν φωτίστηκε το ζήτημα αυτό και από τους ίδιους τους πανεπιστημιακούς που αντιδρούν στο νομοσχέδιο. Εγινε συζήτηση για τη διοίκηση. Είναι πρόβλημα. Αλλά να σας το πω καθαρά, είτε είναι αυτοδιοίκητο το πανεπιστήμιο είτε είναι μεγαλύτερη η παρέμβαση του κράτους είτε λιγότερη ή περισσότερη η παρέμβαση του Συνδέσμου Ελλήνων Βιομηχάνων και των άλλων εργοδοτικών φορέων, η αποστολή του πανεπιστημίου είναι καθορισμένη: Να υπηρετήσει την οικονομία των μονοπωλίων και γενικά την κοινωνία αυτή του κεφαλαίου.
Ομως, το ζήτημα της αναδιάρθρωσης σπουδών είναι εξαιρετικά σοβαρό, γιατί από τα πανεπιστήμια, εκτός των άλλων, βγαίνουν οι εκπαιδευτικοί στα Γυμνάσια, στα Λύκεια, στα Νηπιαγωγεία. Και εδώ - χρόνια τώρα, δεν είναι καινούργιο - γίνεται συστηματική προσπάθεια μέσα από τα Κοινοτικά Προγράμματα, μέσα από τους μηχανισμούς των φοιτητικών παρατάξεων, ιδιαίτερα της ΔΑΠ και της ΠΑΣΠ, αλλά και των άλλων μηχανισμών, μέσα από μηχανισμούς καθηγητών να βγει ένα επιστημονικό δυναμικό, το οποίο να είναι πλήρως - δεν θα είναι golden boys όλοι, θα είναι και απλοί μισθωτοί - υποταγμένο και να ενσωματωθεί μέσα στα γρανάζια του εκμεταλλευτικού συστήματος. Ενα επιστημονικό δυναμικό, το οποίο είτε θα είναι πλήρως ενσωματωμένο στην κυρίαρχη, βάρβαρη ιδεολογία, είτε αν έχει αντιστάσεις αυτές να κάμπτονται, να ενσωματώνονται, είτε να έχει ένα μυαλό που να είναι, τι να σας πω, λαπάς, να μην έχει άξονα, τίποτα...
Μου έλεγε προχθές ένα πολιτικός μηχανικός - έχει τελειώσει το Πολυτεχνείο - που έχει δύο παιδιά - το ένα είναι εννιά χρονών - ότι είναι αδύνατον να καταλάβει τα βιβλία του σχολείου του παιδιού του. Και χτίζει σπίτια, έχει τελειώσει το Πολυτεχνείο!.. Μου έλεγε ο άνθρωπος για γνώσεις σκόρπιες και ασύνδετες.
Αυτά ποιοι τα διδάσκουν; Οι καθηγητές που βγαίνουν από τα Πανεπιστήμια. Δεν πιάνω τώρα τον ιδεολογικό πυρήνα. Μόνο "μαρξίζοντες" αντέχουν τα πανεπιστήμια. Τους "μαρξίζοντες" τους αναδεικνύουν, τους μαρξιστές αν μπορούν να τους κλοτσήσουν εντελώς και να μην τους κάνουν καθηγητές, το πετυχαίνουν. Εχουμε και τέτοια παραδείγματα. Αλλά αφήστε αυτή την πλευρά.
Θα πολλαπλασιαστούν ο ανορθολογισμός και η αποσπασματικότητα
Τώρα με την πολλαπλότητα των πτυχίων και των πιστοποιητικών, με τη διασύνδεση των πανεπιστημίων, με τις δίχρονες και τρίχρονες επαγγελματικές σχολές, θα πολλαπλασιαστούν οι επικαλύψεις, φαινομενικές ή πραγματικές, με τους αποφοίτους των ΤΕΙ. Εδώ κι αν θα γίνει ο χαμός.
Η αναδιάρθρωση των σπουδών που κάνετε, αν θέλετε, είναι εξίσου φοβερό ζήτημα με όλα τα άλλα που έθιξαν οι βουλευτές του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας, την εμπορευματοποίηση, την κατάργηση της δωρεάν Παιδείας κλπ.
Για μας είναι ένα εξαιρετικά σοβαρό ζήτημα και δεν το κρίνουμε από στενή ιδεολογική σκοπιά. Ο ανορθολογισμός, η αποσπασματικότητα, η τυπικότητα στη σκέψη, τα κουτάκια "ναι, όχι, ναι, όχι", θα πολλαπλασιαστούν. Βεβαίως, υπάρχουν επιστήμονες, υπάρχουν καθηγητές που θα αντισταθούν και όποιος κι αν είναι ο νόμος, αν θέλουν έχουν τη δυνατότητα επιλογής να κάνουν ένα πραγματικό μορφωτικό και ερευνητικό έργο.
Χρησιμοποιείτε τη σαπίλα για να δικαιολογηθείτε
Μιλάτε, ΠΑΣΟΚ και Νέα Δημοκρατία για τη σαπίλα των πανεπιστημίων. Γενικότερα οι πολιτικές δυνάμεις που ήταν υπέρ της ΕΟΚ και της Ευρωπαϊκής Ενωσης, έχουν σοβαρή ευθύνη γι' αυτή την κατάσταση. Και όπως πάντα λέμε, το "ψάρι βρωμάει από το κεφάλι". Εχει σαπίλα μέσα το πανεπιστήμιο.
Εμείς δεν είμαστε υπερασπιστές αυτού του πανεπιστημίου. Πότε ξεκίνησαν αυτά τα φαινόμενα εξαγοράς; Ανοίξτε όλους τους ειδικούς λογαριασμούς των πανεπιστημίων, όλων, όχι μόνο των Ιωαννίνων που ανοίξατε. Εκατομμύρια θα βγουν που δεν έχουν περάσει από φορολογικά. Σιγά μη δεν τα ξέρατε αυτά. Η δεκαετία του '80, που μπήκαν αυτά τα ΕΡΑΣΜΟΣ και τα διάφορα κοινοτικά προγράμματα που τα διαχειρίζονται άτομα με τους γνωστούς τους γύρω, φοιτητές που εξαγοράζουν ή που ρουσφετολογούν, που κανείς δεν ασχολείται και δεν ξέρει τι ερευνά και αν πουλιέται ή δεν πουλιέται η έρευνα και πού αξιοποιείται, ήταν φυτώριο φοβερό σκανδάλων.
Και τώρα βγαίνετε τα ίδια τα κόμματα και κάνετε κριτική. Πού την κάνετε; Δεν κόβετε το δικό σας κεφάλι καλύτερα αν θέλετε να κάνετε πραγματική αυτοκριτική; Χρησιμοποιείτε τα επιτεύγματά σας για να δικαιολογηθείτε; Τι πάτε να κάνετε τώρα; Απλώς θα βγάζουν και θα κερδίζουν χρήματα οι λιγότεροι.
Προωθείται έρευνα με μοναδικό κριτήριο το κέρδος
Χρόνια πριν, στο ΤΕΙ Αθηνών, μου έλεγαν ότι γίνεται μια μελέτη για τα πλεονεκτήματα της ολλανδικής ντομάτας. Κι αυτό στην Ελλάδα, που είμαστε χώρα παραγωγής ντομάτας.
Στο Πανεπιστήμιο του Αιγαίου έκαναν μια έρευνα για μία μύγα που πέταγε στην Αφρική και δεν είχε έρθει στην Ελλάδα.
Βάζω το εξής ερώτημα: Ποιος φταίει γιατί δεν έχουμε πανεπιστημιακή έρευνα για το ποια επαγγέλματα είναι βαρέα και ανθυγιεινά; Το ΚΚΕ φταίει; Ολοι φταίμε; Ε, όχι δεν φταίμε εμείς. Δεν έχουμε κανένα φταίξιμο. Φέρνετε εδώ την κατάργηση των βαρέων και ανθυγιεινών και παραδέχεστε ότι δεν στηρίζεται σε επιστημονική έρευνα, αλλά στην πρακτική εμπειρία και στη σύγκριση των επαγγελμάτων μεταξύ τους. Ποιος είναι αρμόδιος να κάνει έρευνα στα θέματα των βαρέων και ανθυγιεινών επαγγελμάτων; Ο πρόεδρος του ΣΕΒ; 'Η το ΙΟΒΕ; Αρμόδια είναι τα πανεπιστήμια. Να υπάρξει και διεθνής συνεργασία με άλλα πανεπιστήμια. Θα είναι έρευνες μακράς πνοής.
Ποιες είναι οι έρευνες των πανεπιστημίων που έχουν γενική και καθολική αξία; Να πουλάμε έρευνα στον επιχειρηματία; Και το κυριότερο είναι ότι το φαινόμενο υπάρχει, δεν είναι καινούργιο και θα ενταθεί. Η έρευνα θα υπαγορεύεται ως εξής: Θα μου δώσεις μία έρευνα ή μια καινοτομία για ένα νέο προϊόν, το οποίο όμως μπορώ να το χρησιμοποιήσω εγώ γρήγορα και να βγάλω κέρδος.
Στα ΤΕΙ Αθηνών γινόταν μία έρευνα ατομική - θεωρώ καλή και ούτε ξέρω το όνομα του καθηγητή, απλώς το έχω ακούσει από τους φοιτητές - για να βρεθούν οικολογικά περιτυλίγματα προϊόντων από φυτά. Στα ΤΕΙ έλεγαν, αν το βρούμε αυτό, θα το χρησιμοποιήσει ο βιομήχανος αν κρίνει ότι είναι πιο φθηνό από το νάιλον.
Πήγε και κάνει ανώτερες σπουδές στο Βέλγιο. Εκεί τους το λέγανε πέντε φορές την ημέρα ότι η έρευνα είναι τέτοια, αλλά μπορεί το προϊόν να μην το πάρει ο βιομήχανος.
Να, λοιπόν, γιατί εμείς μιλάμε για άλλη οργάνωση της οικονομίας και της κοινωνίας, τη σοσιαλιστική, όπου τα αποτελέσματα της έρευνας θα πηγαίνουν στο σύνολο και θα κρίνονται από το σύνολο και όχι από το μεμονωμένο επιχειρηματία και πολύ περισσότερο όχι με όρους κερδοφορίας.
Αντικομμουνισμός από την «έδρα»
Τέλος, επειδή είχατε και "σοβιετικό μοντέλο", να θυμίσω το εξής πράγμα: Ο αντισοβιετισμός στα πανεπιστήμια τότε και τώρα ήταν έντονος. Θα μου πείτε "δικαίωμά τους". Εντάξει. Είπαμε "ελεύθερη διακίνηση ιδεών", αλλά ξέρετε τι σημαίνει ο από καθέδρας αντισοβιετισμός; Εδώ πριν από λίγους μήνες καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Κρήτης είπε ότι ο Μαρξ μιλούσε υπέρ της κοινοκτημοσύνης των γυναικών στον έρωτα. Εγώ, τουλάχιστον, αν ήμουν υπουργείο Παιδείας και στις συνθήκες του καπιταλισμού - δεν θα ήμουν βέβαια, γιατί εμείς δε συμμετέχουμε σε τέτοιες κυβερνήσεις - θα έλεγα ότι αυτός πρέπει να πάψει να είναι καθηγητής, όχι γιατί είπε αυτό, αλλά γιατί δεν ξέρει τι είπε ο Μαρξ. Δεν μπορεί να διδάσκει αυτός ο άνθρωπος. Εγιναν φασαρίες και θυμώνετε γιατί η ΚΝΕ αντιδρά στον καθηγητή. Δεν αντέδρασε γιατί είπε εναντίον του Μαρξ. Ισα ίσα να πει και να γίνει διάλογος. Αυτός όμως είναι καθηγητής, είναι πνευματικός άνθρωπος;
Χρόνια ολόκληρα μεθοδεύεται η κατάργηση του ασύλου
Επομένως επαναλαμβάνουμε: Ναι, θα παλέψουμε για να παρεμβάλλουμε δυσκολίες - στα πανεπιστήμια είναι πολύ εύκολο να βάλεις εμπόδια και δυσκολίες - να αξιοποιήσουμε, αν θέλετε, και αντιθέσεις που μπορεί να υπάρχουν εκεί μέσα για να μην προωθηθεί στο σύνολό του ή στα βασικά του σημεία ο νόμος, αλλιώς δεν θα έχουμε καμία αλλαγή στην Ελλάδα. Θα πρωτοστατήσουμε. Είναι άλλο πράγμα οι κουκουλοφόροι και τα γνωστά που συζητάμε τα οποία, αν θέλετε, τα αξιοποιείται κι εσείς και άλλο πράγμα το οργανωμένο μαζικό κίνημα, το εργατικό, το λαϊκό, το φοιτητικό, το σπουδαστικό που διεκδικεί παρεμπόδιση των μέτρων. Αφού εσείς παίρνετε τα μέτρα, το λιγότερο που μπορεί να κάνει κανείς είναι να τα παρεμποδίσει, αλλιώς δεν θα αλλάξει καμία κατάσταση. Θα γίνουμε "φυτά" όλοι, θα εφαρμόζουμε ένα νόμο που δεν τον πιστεύουμε. Αφήστε το ότι δεν τον πιστεύουμε. Πάνω απ' όλα δεν συμφέρει τη μεγάλη πλειοψηφία.
Τέλος, είναι φανερό τι κάνετε για το άσυλο. Χρόνια ολόκληρα μεθοδεύετε την κατάργηση του ασύλου υπέρ του χαφιεδισμού, των μηχανισμών καταστολής και υπέρ του "μπάτε σκύλοι αλέστε" των επιχειρηματικών ομίλων. Το σπουδαστικό και το φοιτητικό κίνημα, αν ήθελε, μπορούσε να υπερασπίσει το άσυλο μια χαρά και έχουν ευθύνη όλες οι πολιτικές νεολαίες και τα κόμματα γι' αυτήν την κατάσταση.
Εμείς δεν έχουμε καμία ευθύνη για τα ζητήματα αυτά. Προστατέψαμε το άσυλο όσο μπορούσαμε και το προφυλάξαμε. Αυτήν τη στιγμή καταργείται το άσυλο με πρόσχημα τις καταστροφές που κάνει είτε άνθρωποι που δεν ξέρουν τι θέλουν - αυτοί είναι μία μειοψηφία - είτε συγκεκριμένοι μηχανισμοί που έχουν μπει για να δημιουργήσουν ανοχή του λαού απέναντι σ' αυτό το ζήτημα. Δεν είναι τόσο απλό το θέμα. Καταργώντας το άσυλο θα οξυνθεί η κατάσταση στα πανεπιστήμια, γιατί δε νομίζω οι φοιτητές να κάθονται να τρώνε ξύλο μέσα στις αίθουσες των πανεπιστημίων όπως τρώγαμε εμείς κάποτε ξύλο ή δεν θα δεχθούν συνδικαλιστές να τους πετάνε από το παράθυρο όπως έκαναν παλιότερα, αν νομίζετε ότι με την κατάργηση του ασύλου καταργείτε και μια σειρά από αρνητικά φαινόμενα. Μάλλον αυτά θα οξυνθούν.
Να μην εφαρμοστεί ο νόμος
Απ' αυτή την άποψη επαναλαμβάνω εκ μέρους του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας - δεν ήταν προσωπική άποψη του κυρίου Ζιώγα - ότι ευχόμαστε αυτός ο νόμος να μην εφαρμοστεί, όπως είχαμε καταφέρει να περάσει χρόνος, να καθυστερήσει η προώθηση μέτρων και να μην εφαρμοστούν ορισμένα μέτρα του προηγούμενου νόμου. Δεν λέω ότι είμαστε εμείς αποκλειστικά που συνεισφέραμε. Υπήρχαν και άλλες δυνάμεις με σωστές ή λαθεμένες απόψεις, αλλά αυτό τώρα είναι ένα άλλο θέμα.
Εμείς θα κάνουμε ό,τι μπορούμε σ' αυτήν την κατεύθυνση, μ' έναν όρο βεβαίως, ότι συμφωνεί ένα μεγάλο μέρος των φοιτητών, των εργαζομένων στα πανεπιστήμια και των πανεπιστημιακών. Δεν είναι κάτι που μπορεί να γίνει μόνο μ' ένα σύνθημα, και είμαστε βέβαιοι ότι έτσι θα γίνει».
«Κυρίες και κύριοι Βουλευτές χτες ακούσαμε τον πρωθυπουργό να κατηγορεί το σημερινό εκπαιδευτικό σύστημα - δεν ξέρω αν έλεγε για ολόκληρο ή αν αναφερόταν μόνο στα πανεπιστήμια, μάλλον μόνο στα πανεπιστήμια - ως ένα σύστημα σοβιετοποιημένο, σοβιετικού τύπου, σοβιετικό μοντέλο που πρέπει να καταργηθεί.
Τι να σας πω; Είτε είναι μακριά νυχτωμένος ο πρωθυπουργός, είτε σκόπιμα αλλοιώνει την πραγματικότητα, την αντιστρέφει, προκειμένου με ιδεολογική τρομοκρατία - γιατί αυτή είναι σκοπιμότητα - να κάμψει σοβαρές, σημαντικές αντιδράσεις, έως και συντεχνιακές, που υπάρχουν στο χώρο του πανεπιστημίου.
Ολόπλευρη μόρφωση και δουλειά για όλους
Δεν θα αναλύσω τώρα το σοβιετικό εκπαιδευτικό σύστημα, ούτε αξίζει να το κάνω εδώ σ' αυτή την αίθουσα, ούτε χρόνος υπάρχει, αλλά θα μιλήσω μόνο για δυο στοιχεία, για να δούμε αν ήταν σοβιετικό το σύστημα στην Ελλάδα.
Πρώτον, ο φοιτητής και η φοιτήτρια πριν τελειώσει, στο τελευταίο έτος πριν πάρει το πτυχίο του, ήξερε πού θα πάει να δουλέψει.
Δεν υπήρχε περίπτωση να πάρεις το πτυχίο και να ανοίγεις τις αγγελίες και να ψάχνεις τις ευκαιρίες στις εφημερίδες, για να πιάσεις δουλειά. Αυτό δεν αρέσει, βεβαίως, στον πρωθυπουργό. Δεν άρεσε ποτέ και δεν αρέσει και σήμερα.
Δεύτερον, η ειδίκευση που παρείχε το σοσιαλιστικό πανεπιστήμιο στηριζόταν σε ένα σφαιρικό επίπεδο γνώσεων - φιλοσοφικών, μαθηματικών, γλωσσικών, λογοτεχνικών - που όχι μόνο έδιναν ένα υψηλό μορφωτικό επίπεδο στον επιστήμονα, ανεξάρτητα της ειδίκευσης του πτυχίου που είχε, αλλά του έδιναν τη σοβαρή και τη σύγχρονη δυνατότητα, όταν απαξιώνονται οι γνώσεις - διότι οι γνώσεις απαξιώνονται και μάλιστα ταχύτατα σήμερα - να μπορεί να επιμορφώνεται, μέσα βεβαίως από το δημόσιο, κοινωνικό, σοσιαλιστικό σύστημα, ώστε να μη μένει πίσω από τις εξελίξεις και να μην έχει τις γνώσεις, οι οποίες έχουν ξεπεραστεί. Αυτά τα δύο στοιχεία θα ήθελα να αναφέρω.
Θα ήθελα, επίσης, να θυμίσω - δεν είναι στην αίθουσα αυτή τη στιγμή η κυρία Διαμαντοπούλου - πως, όταν η υπουργός ήταν επίτροπος στην Ευρωπαϊκή Ενωση, σε συνάντηση που είχε μαζί μας, για να μας ενημερώσει για θέματα της αρμοδιότητάς της, μου είχε πει το εξής χαρακτηριστικό: Σε έρευνα που έγινε από την ίδια την Ευρωπαϊκή Ενωση για το επίπεδο των πανεπιστήμιων εκείνη την περίοδο - είναι αρκετά χρόνια, γιατί τώρα δεν ξέρω τι έχει απομείνει και εκεί -, τα πανεπιστήμια των πρώην σοσιαλιστικών χωρών ήταν πολύ μπροστά σε επίπεδο ποιότητας και απόδοσης, γιατί βεβαίως οι ανατροπές δεν μπορούσαν να ξεριζώσουν τα πάντα και παντού μέσα σε ένα, δύο, τρία, τέσσερα και πέντε χρόνια. Μάλιστα μου είπε ότι το χαρακτηριστικό δεν ήταν μόνο η Σοβιετική Ενωση, που είχε εβδομήντα χρόνια σοσιαλισμό, αλλά και οι άλλες σοσιαλιστικές χώρες. Μου το είπε και της το θυμίζω, γιατί ο κύριος πρωθυπουργός γελάει με το σοβιετικό μοντέλο...
Το κίνημα να αντιπαλέψει το νόμο πριν γίνει πραγματικότητα
Η κυρία Διαμαντοπούλου χτες άφρισε κυριολεκτικά, όταν άκουσε από το βουλευτή μας κ. Γιάννη Ζιώγα ότι η θέση του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας είναι να δημιουργηθούν προϋποθέσεις, ώστε αυτός ο νόμος να μην εφαρμοστεί - αν θέλετε να προσθέσω και να διασαφηνίσω - είτε στο σύνολό του είτε και σε βασικά του συστατικά. Αυτό - λέει - τάσσεται εναντίον της δημοκρατίας.
Εγώ σας λέω ότι και με τους κανόνες αυτής της αστικής δημοκρατίας που έχουμε σήμερα και με βάση και το Σύνταγμα έχει δικαίωμα το άτομο - πολύ περισσότερο που εμείς δεν μιλάμε για ατομικές δράσεις, αλλά για προϋποθέσεις κινήματος - να επιδιώξει να αντιπαλέψει αυτόν το νόμο πριν γίνει πραγματικότητα, ως μέρος της πάλης για αλλαγή συσχετισμών δύναμης και για ανατροπές, αν και εφόσον το θελήσουν.
Βεβαίως, αυτό θα κριθεί όχι επειδή αποφασίζει το Κομμουνιστικό Κόμμα στον Περισσό - εννοείται - αλλά κατά πόσο διαμορφώνονται τέτοιες δυνάμεις ισχυρές μέσα στα πανεπιστήμια, και από φοιτητές και από πανεπιστημιακούς, που θα αντιπαλέψουν αυτόν το βάρβαρο νόμο, για να πω μία φράση και να τελειώνουμε όσον αφορά τον ίδιο το νόμο. Δηλαδή εσείς τι θέλετε; Να ψηφίζει ο λαός κάθε τέσσερα χρόνια και να περιμένει την επόμενη τετραετία, για να αλλάξει η κατάσταση και να πει τη γνώμη του. Ετσι πάει...
Αυτό που πρέπει να σκεφθούν, βέβαια, αυτοί που ψήφισαν ΠΑΣΟΚ και τα ανάλογα κόμματα του ίδιου προσανατολισμού, είναι το εξής: Ψηφίζουν ένα κόμμα και την άλλη μέρα το κόμμα τους τούς λέει ότι δεν έχουν δικαίωμα να αντιδράσουν, γιατί το ψήφισαν και πρέπει να καταλάβουν ότι πραγματικά ψηφίζουν κόμματα και πολιτικές, οι οποίες το "περίστροφο" πριν απ' όλα το στρέφουν και εναντίον των ίδιων των ψηφοφόρων. Γιατί, βεβαίως, τα προβλήματα δεν κάνουν διάκριση μέσα στο λαό, αν είναι Κομμουνιστές, ΠΑΣΟΚ, Νεοδημοκράτες ή οτιδήποτε άλλο.
Βεβαίως, αυτός ο νόμος θα πάει να εφαρμοστεί. Να σας πω και κάτι; Μακάρι, η πλειοψηφία της πανεπιστημιακής κοινότητας να εμπόδιζε την εφαρμογή του! Υπάρχουν αντιδράσεις συντεχνιακές, συμφεροντολογικές, αλλά υπάρχουν και αντιδράσεις που μπορεί να μην ταυτίζονται στο σύνολο με τις θέσεις του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας ή στο βάθος της κατεύθυνσης, αλλά οπωσδήποτε θίγουν θετικές πλευρές.
Μακάρι οι φοιτητές να καταλάβουν τι λέει ο νόμος, γιατί η μεγάλη πλειοψηφία των φοιτητών, να το πούμε καθαρά, αυτή τη στιγμή δεν είναι ενημερωμένη γύρω από το νόμο, για το τι λέει, τι κάνει και πώς τους αφορά. Ακόμα και τα παιδιά του Λυκείου και οι γονείς τους αγνοούν τι σημαίνει αυτός ο νόμος.
Θέλετε τους πολλούς με ληξιπρόθεσμες γνώσεις για φτηνό εργατικό δυναμικό
Τρίτο ζήτημα. Εχετε την εύκολη τοποθέτηση. Οποιος είναι αντίθετος με το δικό σας νόμο, είναι συντηρητικός. Εσείς εκφράζετε το καινούργιο, το ριζοσπαστικό, το ανανεωτικό και όλοι οι άλλοι το παλιό και το συντηρητικό. Είμαστε ριζικά αντίθετοι σε αυτό το νόμο, πολύ περισσότερο γιατί κοιτάμε μπροστά, πολύ περισσότερο που ξέρουμε ότι η επιστήμη σήμερα είναι βασική παραγωγική δύναμη, συνδυασμένων βεβαίως με τον άνθρωπο, γιατί αυτός που παράγει τις γνώσεις είναι ο άνθρωπος. Δεν παράγεται η γνώση σε κανένα κλειστό εργαστήριο από μηχανήματα. Ισα ίσα, κοιτάμε μπροστά και ξέρουμε πάρα πολύ καλά ότι η επιστήμη σήμερα, αντικειμενικά, δίνει δυνατότητες να ζήσουμε καλύτερα σαν ποιότητα και με υλικά, ας το πω, προϊόντα και με πνευματικά.
Μεταρρυθμίσεις έχουν γίνει πάρα πολλές. Οι πιο πολλές μεταρρυθμίσεις έχουν γίνει στον τομέα της Παιδείας. Μάλιστα, είχα προτείνει στο Ιδρυμα της Βουλής να εκδώσουμε όλες τις εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις από τότε που έγινε το Σύγχρονο Ελληνικό Κράτος. Πάρα πολλές μεταρρυθμίσεις έχουν γίνει και μάλιστα μεταρρυθμίσεις που περιείχαν αντικειμενικά, όχι υποκειμενικά, προοδευτικά στοιχεία. Ανοίξατε τις πόρτες στα πανεπιστήμια, όχι με την έννοια να μην υπάρχει κανένα εμπόδιο ταξικό στην πρόσβαση των παιδιών στα πανεπιστήμια, αλλά γιατί θέλετε μία σύγχρονη εργατική τάξη, πιο μορφωμένη, να ανέβει η παραγωγικότητα, για να ανέβει και ο βαθμός εκμετάλλευσης.
Τώρα αλλάζετε. Τώρα η στρόφιγγα θα κλείσει, γιατί με τις νέες τεχνολογίες στα χέρια των καπιταλιστών, χρειάζεται λιγότερη ζωντανή ανθρώπινη δύναμη και μπορεί με λιγότερο υψηλά εξειδικευμένο επιστημονικό δυναμικό να ανέβει η παραγωγικότητα της εργασίας και θέλετε τους πολλούς με ληξιπρόθεσμες γνώσεις για φτηνό εργατικό δυναμικό, που να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες της κερδοφορίας, της εκμετάλλευσης και όλων των άλλων.
Δεν είναι σωστό ότι όσοι αντιδρούν από προοδευτικής πλευράς, ας το πούμε έτσι, στο νομοσχέδιο αντιδρούν για το ότι το νομοσχέδιο έχει μόνο στόχους οικονομικούς, να κερδίσουν τα μονοπώλια από την εκμετάλλευση των πανεπιστημίων της έρευνας κλπ. Δεν είναι μόνο αυτός ο στόχος. Είναι και αυτός.
Γίνεται προσπάθεια να βγαίνει ένα υποταγμένο επιστημονικό δυναμικό
Θα ήθελα να σταθώ σε ένα πάρα πολύ σοβαρό ζήτημα: Στην αναδιάρθρωση των σπουδών που κάνετε. Δυστυχώς, να το πω καθαρά, δεν φωτίστηκε το ζήτημα αυτό και από τους ίδιους τους πανεπιστημιακούς που αντιδρούν στο νομοσχέδιο. Εγινε συζήτηση για τη διοίκηση. Είναι πρόβλημα. Αλλά να σας το πω καθαρά, είτε είναι αυτοδιοίκητο το πανεπιστήμιο είτε είναι μεγαλύτερη η παρέμβαση του κράτους είτε λιγότερη ή περισσότερη η παρέμβαση του Συνδέσμου Ελλήνων Βιομηχάνων και των άλλων εργοδοτικών φορέων, η αποστολή του πανεπιστημίου είναι καθορισμένη: Να υπηρετήσει την οικονομία των μονοπωλίων και γενικά την κοινωνία αυτή του κεφαλαίου.
Ομως, το ζήτημα της αναδιάρθρωσης σπουδών είναι εξαιρετικά σοβαρό, γιατί από τα πανεπιστήμια, εκτός των άλλων, βγαίνουν οι εκπαιδευτικοί στα Γυμνάσια, στα Λύκεια, στα Νηπιαγωγεία. Και εδώ - χρόνια τώρα, δεν είναι καινούργιο - γίνεται συστηματική προσπάθεια μέσα από τα Κοινοτικά Προγράμματα, μέσα από τους μηχανισμούς των φοιτητικών παρατάξεων, ιδιαίτερα της ΔΑΠ και της ΠΑΣΠ, αλλά και των άλλων μηχανισμών, μέσα από μηχανισμούς καθηγητών να βγει ένα επιστημονικό δυναμικό, το οποίο να είναι πλήρως - δεν θα είναι golden boys όλοι, θα είναι και απλοί μισθωτοί - υποταγμένο και να ενσωματωθεί μέσα στα γρανάζια του εκμεταλλευτικού συστήματος. Ενα επιστημονικό δυναμικό, το οποίο είτε θα είναι πλήρως ενσωματωμένο στην κυρίαρχη, βάρβαρη ιδεολογία, είτε αν έχει αντιστάσεις αυτές να κάμπτονται, να ενσωματώνονται, είτε να έχει ένα μυαλό που να είναι, τι να σας πω, λαπάς, να μην έχει άξονα, τίποτα...
Μου έλεγε προχθές ένα πολιτικός μηχανικός - έχει τελειώσει το Πολυτεχνείο - που έχει δύο παιδιά - το ένα είναι εννιά χρονών - ότι είναι αδύνατον να καταλάβει τα βιβλία του σχολείου του παιδιού του. Και χτίζει σπίτια, έχει τελειώσει το Πολυτεχνείο!.. Μου έλεγε ο άνθρωπος για γνώσεις σκόρπιες και ασύνδετες.
Αυτά ποιοι τα διδάσκουν; Οι καθηγητές που βγαίνουν από τα Πανεπιστήμια. Δεν πιάνω τώρα τον ιδεολογικό πυρήνα. Μόνο "μαρξίζοντες" αντέχουν τα πανεπιστήμια. Τους "μαρξίζοντες" τους αναδεικνύουν, τους μαρξιστές αν μπορούν να τους κλοτσήσουν εντελώς και να μην τους κάνουν καθηγητές, το πετυχαίνουν. Εχουμε και τέτοια παραδείγματα. Αλλά αφήστε αυτή την πλευρά.
Θα πολλαπλασιαστούν ο ανορθολογισμός και η αποσπασματικότητα
Τώρα με την πολλαπλότητα των πτυχίων και των πιστοποιητικών, με τη διασύνδεση των πανεπιστημίων, με τις δίχρονες και τρίχρονες επαγγελματικές σχολές, θα πολλαπλασιαστούν οι επικαλύψεις, φαινομενικές ή πραγματικές, με τους αποφοίτους των ΤΕΙ. Εδώ κι αν θα γίνει ο χαμός.
Η αναδιάρθρωση των σπουδών που κάνετε, αν θέλετε, είναι εξίσου φοβερό ζήτημα με όλα τα άλλα που έθιξαν οι βουλευτές του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας, την εμπορευματοποίηση, την κατάργηση της δωρεάν Παιδείας κλπ.
Για μας είναι ένα εξαιρετικά σοβαρό ζήτημα και δεν το κρίνουμε από στενή ιδεολογική σκοπιά. Ο ανορθολογισμός, η αποσπασματικότητα, η τυπικότητα στη σκέψη, τα κουτάκια "ναι, όχι, ναι, όχι", θα πολλαπλασιαστούν. Βεβαίως, υπάρχουν επιστήμονες, υπάρχουν καθηγητές που θα αντισταθούν και όποιος κι αν είναι ο νόμος, αν θέλουν έχουν τη δυνατότητα επιλογής να κάνουν ένα πραγματικό μορφωτικό και ερευνητικό έργο.
Χρησιμοποιείτε τη σαπίλα για να δικαιολογηθείτε
Μιλάτε, ΠΑΣΟΚ και Νέα Δημοκρατία για τη σαπίλα των πανεπιστημίων. Γενικότερα οι πολιτικές δυνάμεις που ήταν υπέρ της ΕΟΚ και της Ευρωπαϊκής Ενωσης, έχουν σοβαρή ευθύνη γι' αυτή την κατάσταση. Και όπως πάντα λέμε, το "ψάρι βρωμάει από το κεφάλι". Εχει σαπίλα μέσα το πανεπιστήμιο.
Εμείς δεν είμαστε υπερασπιστές αυτού του πανεπιστημίου. Πότε ξεκίνησαν αυτά τα φαινόμενα εξαγοράς; Ανοίξτε όλους τους ειδικούς λογαριασμούς των πανεπιστημίων, όλων, όχι μόνο των Ιωαννίνων που ανοίξατε. Εκατομμύρια θα βγουν που δεν έχουν περάσει από φορολογικά. Σιγά μη δεν τα ξέρατε αυτά. Η δεκαετία του '80, που μπήκαν αυτά τα ΕΡΑΣΜΟΣ και τα διάφορα κοινοτικά προγράμματα που τα διαχειρίζονται άτομα με τους γνωστούς τους γύρω, φοιτητές που εξαγοράζουν ή που ρουσφετολογούν, που κανείς δεν ασχολείται και δεν ξέρει τι ερευνά και αν πουλιέται ή δεν πουλιέται η έρευνα και πού αξιοποιείται, ήταν φυτώριο φοβερό σκανδάλων.
Και τώρα βγαίνετε τα ίδια τα κόμματα και κάνετε κριτική. Πού την κάνετε; Δεν κόβετε το δικό σας κεφάλι καλύτερα αν θέλετε να κάνετε πραγματική αυτοκριτική; Χρησιμοποιείτε τα επιτεύγματά σας για να δικαιολογηθείτε; Τι πάτε να κάνετε τώρα; Απλώς θα βγάζουν και θα κερδίζουν χρήματα οι λιγότεροι.
Προωθείται έρευνα με μοναδικό κριτήριο το κέρδος
Χρόνια πριν, στο ΤΕΙ Αθηνών, μου έλεγαν ότι γίνεται μια μελέτη για τα πλεονεκτήματα της ολλανδικής ντομάτας. Κι αυτό στην Ελλάδα, που είμαστε χώρα παραγωγής ντομάτας.
Στο Πανεπιστήμιο του Αιγαίου έκαναν μια έρευνα για μία μύγα που πέταγε στην Αφρική και δεν είχε έρθει στην Ελλάδα.
Βάζω το εξής ερώτημα: Ποιος φταίει γιατί δεν έχουμε πανεπιστημιακή έρευνα για το ποια επαγγέλματα είναι βαρέα και ανθυγιεινά; Το ΚΚΕ φταίει; Ολοι φταίμε; Ε, όχι δεν φταίμε εμείς. Δεν έχουμε κανένα φταίξιμο. Φέρνετε εδώ την κατάργηση των βαρέων και ανθυγιεινών και παραδέχεστε ότι δεν στηρίζεται σε επιστημονική έρευνα, αλλά στην πρακτική εμπειρία και στη σύγκριση των επαγγελμάτων μεταξύ τους. Ποιος είναι αρμόδιος να κάνει έρευνα στα θέματα των βαρέων και ανθυγιεινών επαγγελμάτων; Ο πρόεδρος του ΣΕΒ; 'Η το ΙΟΒΕ; Αρμόδια είναι τα πανεπιστήμια. Να υπάρξει και διεθνής συνεργασία με άλλα πανεπιστήμια. Θα είναι έρευνες μακράς πνοής.
Ποιες είναι οι έρευνες των πανεπιστημίων που έχουν γενική και καθολική αξία; Να πουλάμε έρευνα στον επιχειρηματία; Και το κυριότερο είναι ότι το φαινόμενο υπάρχει, δεν είναι καινούργιο και θα ενταθεί. Η έρευνα θα υπαγορεύεται ως εξής: Θα μου δώσεις μία έρευνα ή μια καινοτομία για ένα νέο προϊόν, το οποίο όμως μπορώ να το χρησιμοποιήσω εγώ γρήγορα και να βγάλω κέρδος.
Στα ΤΕΙ Αθηνών γινόταν μία έρευνα ατομική - θεωρώ καλή και ούτε ξέρω το όνομα του καθηγητή, απλώς το έχω ακούσει από τους φοιτητές - για να βρεθούν οικολογικά περιτυλίγματα προϊόντων από φυτά. Στα ΤΕΙ έλεγαν, αν το βρούμε αυτό, θα το χρησιμοποιήσει ο βιομήχανος αν κρίνει ότι είναι πιο φθηνό από το νάιλον.
Πήγε και κάνει ανώτερες σπουδές στο Βέλγιο. Εκεί τους το λέγανε πέντε φορές την ημέρα ότι η έρευνα είναι τέτοια, αλλά μπορεί το προϊόν να μην το πάρει ο βιομήχανος.
Να, λοιπόν, γιατί εμείς μιλάμε για άλλη οργάνωση της οικονομίας και της κοινωνίας, τη σοσιαλιστική, όπου τα αποτελέσματα της έρευνας θα πηγαίνουν στο σύνολο και θα κρίνονται από το σύνολο και όχι από το μεμονωμένο επιχειρηματία και πολύ περισσότερο όχι με όρους κερδοφορίας.
Αντικομμουνισμός από την «έδρα»
Τέλος, επειδή είχατε και "σοβιετικό μοντέλο", να θυμίσω το εξής πράγμα: Ο αντισοβιετισμός στα πανεπιστήμια τότε και τώρα ήταν έντονος. Θα μου πείτε "δικαίωμά τους". Εντάξει. Είπαμε "ελεύθερη διακίνηση ιδεών", αλλά ξέρετε τι σημαίνει ο από καθέδρας αντισοβιετισμός; Εδώ πριν από λίγους μήνες καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Κρήτης είπε ότι ο Μαρξ μιλούσε υπέρ της κοινοκτημοσύνης των γυναικών στον έρωτα. Εγώ, τουλάχιστον, αν ήμουν υπουργείο Παιδείας και στις συνθήκες του καπιταλισμού - δεν θα ήμουν βέβαια, γιατί εμείς δε συμμετέχουμε σε τέτοιες κυβερνήσεις - θα έλεγα ότι αυτός πρέπει να πάψει να είναι καθηγητής, όχι γιατί είπε αυτό, αλλά γιατί δεν ξέρει τι είπε ο Μαρξ. Δεν μπορεί να διδάσκει αυτός ο άνθρωπος. Εγιναν φασαρίες και θυμώνετε γιατί η ΚΝΕ αντιδρά στον καθηγητή. Δεν αντέδρασε γιατί είπε εναντίον του Μαρξ. Ισα ίσα να πει και να γίνει διάλογος. Αυτός όμως είναι καθηγητής, είναι πνευματικός άνθρωπος;
Χρόνια ολόκληρα μεθοδεύεται η κατάργηση του ασύλου
Επομένως επαναλαμβάνουμε: Ναι, θα παλέψουμε για να παρεμβάλλουμε δυσκολίες - στα πανεπιστήμια είναι πολύ εύκολο να βάλεις εμπόδια και δυσκολίες - να αξιοποιήσουμε, αν θέλετε, και αντιθέσεις που μπορεί να υπάρχουν εκεί μέσα για να μην προωθηθεί στο σύνολό του ή στα βασικά του σημεία ο νόμος, αλλιώς δεν θα έχουμε καμία αλλαγή στην Ελλάδα. Θα πρωτοστατήσουμε. Είναι άλλο πράγμα οι κουκουλοφόροι και τα γνωστά που συζητάμε τα οποία, αν θέλετε, τα αξιοποιείται κι εσείς και άλλο πράγμα το οργανωμένο μαζικό κίνημα, το εργατικό, το λαϊκό, το φοιτητικό, το σπουδαστικό που διεκδικεί παρεμπόδιση των μέτρων. Αφού εσείς παίρνετε τα μέτρα, το λιγότερο που μπορεί να κάνει κανείς είναι να τα παρεμποδίσει, αλλιώς δεν θα αλλάξει καμία κατάσταση. Θα γίνουμε "φυτά" όλοι, θα εφαρμόζουμε ένα νόμο που δεν τον πιστεύουμε. Αφήστε το ότι δεν τον πιστεύουμε. Πάνω απ' όλα δεν συμφέρει τη μεγάλη πλειοψηφία.
Τέλος, είναι φανερό τι κάνετε για το άσυλο. Χρόνια ολόκληρα μεθοδεύετε την κατάργηση του ασύλου υπέρ του χαφιεδισμού, των μηχανισμών καταστολής και υπέρ του "μπάτε σκύλοι αλέστε" των επιχειρηματικών ομίλων. Το σπουδαστικό και το φοιτητικό κίνημα, αν ήθελε, μπορούσε να υπερασπίσει το άσυλο μια χαρά και έχουν ευθύνη όλες οι πολιτικές νεολαίες και τα κόμματα γι' αυτήν την κατάσταση.
Εμείς δεν έχουμε καμία ευθύνη για τα ζητήματα αυτά. Προστατέψαμε το άσυλο όσο μπορούσαμε και το προφυλάξαμε. Αυτήν τη στιγμή καταργείται το άσυλο με πρόσχημα τις καταστροφές που κάνει είτε άνθρωποι που δεν ξέρουν τι θέλουν - αυτοί είναι μία μειοψηφία - είτε συγκεκριμένοι μηχανισμοί που έχουν μπει για να δημιουργήσουν ανοχή του λαού απέναντι σ' αυτό το ζήτημα. Δεν είναι τόσο απλό το θέμα. Καταργώντας το άσυλο θα οξυνθεί η κατάσταση στα πανεπιστήμια, γιατί δε νομίζω οι φοιτητές να κάθονται να τρώνε ξύλο μέσα στις αίθουσες των πανεπιστημίων όπως τρώγαμε εμείς κάποτε ξύλο ή δεν θα δεχθούν συνδικαλιστές να τους πετάνε από το παράθυρο όπως έκαναν παλιότερα, αν νομίζετε ότι με την κατάργηση του ασύλου καταργείτε και μια σειρά από αρνητικά φαινόμενα. Μάλλον αυτά θα οξυνθούν.
Να μην εφαρμοστεί ο νόμος
Απ' αυτή την άποψη επαναλαμβάνω εκ μέρους του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας - δεν ήταν προσωπική άποψη του κυρίου Ζιώγα - ότι ευχόμαστε αυτός ο νόμος να μην εφαρμοστεί, όπως είχαμε καταφέρει να περάσει χρόνος, να καθυστερήσει η προώθηση μέτρων και να μην εφαρμοστούν ορισμένα μέτρα του προηγούμενου νόμου. Δεν λέω ότι είμαστε εμείς αποκλειστικά που συνεισφέραμε. Υπήρχαν και άλλες δυνάμεις με σωστές ή λαθεμένες απόψεις, αλλά αυτό τώρα είναι ένα άλλο θέμα.
Εμείς θα κάνουμε ό,τι μπορούμε σ' αυτήν την κατεύθυνση, μ' έναν όρο βεβαίως, ότι συμφωνεί ένα μεγάλο μέρος των φοιτητών, των εργαζομένων στα πανεπιστήμια και των πανεπιστημιακών. Δεν είναι κάτι που μπορεί να γίνει μόνο μ' ένα σύνθημα, και είμαστε βέβαιοι ότι έτσι θα γίνει».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου