Πηγή: Καθημερινή
Του Πετρου Παπακωνσταντινου
Oποια γνώμη κι αν έχει κανείς για τις εκάστοτε πολιτικές τοποθετήσεις του Μίκη Θεοδωράκη, ένα πράγμα είναι δύσκολο να του αμφισβητήσει: την ικανότητα να αφουγκράζεται, πίσω από τις αλαζονικές κραυγές των λύκων, την εκκωφαντική σιωπή των αμνών, πίσω από τους ασήμαντους θορύβους της καθημερινότητας, τη μυστική βοή των μελλούμενων. Θυμίζει τον γλάρο που, όπως έλεγαν οι παλιοί ψαράδες, όταν πετάει στα χαμηλά, έξω στη στεριά, αναγγέλλει την επερχόμενη καταιγίδα.
Την περασμένη Τετάρτη, ο Μίκης ένιωσε την ανάγκη για μια καινούργια χαμηλή πτήση πάνω από την έρημο της εθνικής μνημονιακής κατατονίας μας. Απηύθυνε έκκληση για ένα «κίνημα ανεξάρτητων πολιτών», που το ονόμασε «Σπίθα», προφανώς γιατί οσμίζεται ότι κάτω από την παγωμένη επιφάνεια συσσωρεύεται ενέργεια πολλών γκέιζερ. Πέραν των καταγγελιών για τον κοινωνικά εξοντωτικό και εθνικά ταπεινωτικό χαρακτήρα του (επιμηκυνθέντος) Μνημονίου, ο Μίκης Θεοδωράκης έθεσε ζήτημα φαλκίδευσης της ίδιας της Δημοκρατίας: «Η μεν μειοψηφία κυβερνά, η δε πλειοψηφία είναι καταδικασμένη να υφίσταται παθητικά τις αποφάσεις της», δήλωσε στο Ιδρυμα «Μιχάλης Κακογιάννης», θέτοντας υπό αμφισβήτηση αν υπάρχει δημοκρατική νομιμοποίηση της ακολουθούμενης πολιτικής.
Την ίδια ώρα, η γαλλική εφημερίδα Le Monde φιλοξενούσε άρθρο του δημοσιογράφου και συγγραφέα Φρανσουά ντε Κλοζέτς, με τίτλο «Οι λαοί πληρώνουν την κρίση - Γιατί όχι οι τράπεζες;». Παρόμοιες διαισθήσεις με εκείνες του Ελληνα δημιουργού οδηγούν τον Γάλλο αρθρογράφο στο ίδιο συμπέρασμα: Οδεύουμε προς μια ιστορική κρίση της Δημοκρατίας. Ας τον ακούσουμε:
««Οι εργαζόμενοι δεν οφείλουν να πληρώσουν μια κρίση για την οποία δεν ευθύνονται». Από την Αθήνα ώς το Δουβλίνο, η ίδια φωνή διαμαρτυρίας παροτρύνει τους λαούς εναντίον των σχεδίων λιτότητας. Μέχρι πού θα φτάσει αυτή η αντίδραση; Τι θα συμβεί αν οι κυβερνήσεις δεν μπορέσουν να επιβάλουν τα δρακόντεια μέτρα που απαιτούν οι χρηματιστικές αγορές; Τι θα απογίνουν τα κράτη, όταν πολιτικές αναπόδραστες, καθότι επιβαλλόμενες έξωθεν, καταστούν ανεφάρμοστες, αφού θα απορρίπτονται στο εσωτερικό; Ηδη βρισκόμαστε στο τρίτο στάδιο μιας κρίσης, που ξεκίνησε ως χρηματοπιστωτική, επεκτάθηκε στην οικονομία και μολύνει σήμερα την πολιτική, σε βαθμό που να απειλεί με κατάρρευση του δημοκρατικού συστήματος».
Συμπτωματικά, αυτές τις μέρες έπεσε στα χέρια μου ένα μικρό βιβλίο του Γάλλου φιλόσοφου Ζακ Ρανσιέρ, με τίτλο «Μίσος για τη Δημοκρατία» (Verso, 2006). Η κεντρική ιδέα του συγγραφέα είναι ότι η ουσία της δημοκρατίας δεν βρίσκεται στο κράτος, αλλά κάτω και πέρα από αυτό: κάτω, γιατί η δημοκρατία αποτελεί πρόταγμα ισότητας, αλλά προδίδεται συστηματικά από όλα τα κράτη, που είναι με τη μια ή την άλλη μορφή ολιγαρχικά και τη χρησιμοποιούν μόνο ως βάση νομιμοποίησης. Και πέρα από το κράτος, γιατί τροφοδοτείται από την αυτόνομη δράση των πολιτών, η οποία προϋποθέτει όχι μόνο διαφορετικές απόψεις, αλλά και διαφορετικά σχέδια για τον κόσμο.
Μετά την κατάρρευση του ιστορικού κομμουνισμού, η δημοκρατία αφυδατώνεται από την έλλειψη εναλλακτικών σχεδίων και την αναγόρευση του «εκσυγχρονισμού» σε κοσμική θρησκεία. Ο «εκσυγχρονισμός», κατά τον Ρανσιέρ, συνίσταται στην τυραννική συμμαχία του πλούτου και της επιστήμης ή μάλλον της ψευδοεπιστήμης των «αδήριτων οικονομικών νόμων», που δεν αφήνει στην πολιτική παρά το ασφυκτικά στενό πεδίο της καλύτερης δυνατής προσαρμογής σε «αντικειμενικά δεδομένες» απαιτήσεις. Η απέχθεια μεγάλων κατηγοριών του πληθυσμού απέναντι στο «πολιτικό προσωπικό» (όρος που προκαλεί συνειρμούς με το υπηρετικό προσωπικό) είναι κάτι περισσότερο από προβλέψιμη.
Στην εκδήλωση του Μίκη Θεοδωράκη, ο καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου Γεώργιος Κασιμάτης ανέφερε ότι οι «συμφωνίες ντροπής» που υπέγραψε η κυβέρνηση με την τρόικα θεμελιώνουν μια «ντε φάκτο πραξικοπηματική εξουσία στην Ελλάδα». Κι ο Φρανσουά ντε Κλοζέτς, προβλέποντας κοινωνική αναταραχή που θα εξαπλωθεί σαν χιονοστιβάδα σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, περιφερειακές, αλλά και ισχυρές, σημειώνει: «Ο πιο εκρηκτικός παράγοντας, που απειλεί να ανατρέψει τα πάντα, είναι το γνωστό σύνθημα: «Δεν κάναμε κανένα έγκλημα, δεν οφείλουμε να πληρώσουμε για τίποτα». Απλούστατα, γιατί δεν υπάρχει καμία απάντηση σ' αυτή τη θέση».
7 σχόλια:
Ο «εκσυγχρονισμός», κατά τον Ρανσιέρ, συνίσταται στην τυραννική συμμαχία του πλούτου και της επιστήμης ή μάλλον της ψευδοεπιστήμης των «αδήριτων οικονομικών νόμων», που δεν αφήνει στην πολιτική παρά το ασφυκτικά στενό πεδίο της καλύτερης δυνατής προσαρμογής σε «αντικειμενικά δεδομένες» απαιτήσεις.
Aν δείτε τι διδάσκονται φοιτητές Οικονομικών στα πανεπιστήμια θα γελάσετε...διανύσματα,ολοκληρώματα,τριγωνομετρία κλπ
Έμμεσα γίνεται προσπάθεια για "θετικοποίηση" της οικονομικής επιστήμης,αλλά δυστυχώς αυτή η θετικοποίηση δεν δικαιολογείται απο πουθενά...
Πολύ καλό το κείμενο του κυρίου Π.Π.
Δείγμα της δικής μου άποψης για την κρίση {ευπρεπέστατο, μην τό χαλάμε...}
Αλλοί, αλλοί και τρισαλλοί,
κρίσις των κρίσεων δεινή
επί των κεφαλών μας
επέπεσεν ως αμαζών
και θέλει το κακό μας.
Κρίση που ούτ' ο Πάγκαλος
απ' την πολλή χαμάρα,
να τήν φαιδρύνει δεν μπορεί
με κάποια σαχλαμάρα.
Μέ τσίμπησε ποιητικός οίστρος σήμερα... αλλά είπα να μην φορτώσω τα σχόλιά σας με όλο το μακρυνάρι...
Το υπόλοιπο του ωραίου {αν δεν παινέψουμε το σπίτι μας...} ποιήματός μου θα τό βρείτε στο:
kakiokakies.blogspot.com
Μόνο η διαγραφή του χρέους μπορεί να συνενώσει σε ένα μεγάλο μέτωπο τους πάντες, εντός και εκτός Ελλάδος.
Η κρίση είναι ταξική και η λύση αριστερή
(1)
Η κρίση είναι κρίση του καπιταλιστικού συστήματος. Προήλθε όπως και πολλές άλλες από την υπερυσσώρευση κεφαλαίου. Η έξοδος που προτείνει το κεφάλαιο είναι να επιβληθούν μέτρα ώστε να μπορεί να αποσπάται από τη πραγματική οικονομία βιώσιμο, γι αυτό, ποσοστό κέρδους. Όμως όταν η υπεσυσσώρευση έχει εκτοξευτεί με βάση τη κατάχρηση της κυρίαρχης θέσης του κεφαλαίου και την επιβολή αφαίμαξης της κοινωνίας, καθ’ υπέρβαση των ίδιων των οικονομικών νόμων του καπιταλισμού, τότε είναι αδύνατο να μη σημειωθούν κοινωνικές εκρήξεις. Το σύστημα δεν έχει καμία δυνατότητα να τιθασεύει τον εαυτό του και ας μιλάνε οι νεοφιλελέυθεροι για νόμους της αγοράς και άλλες τέτοιες μπαρούφες.
Τι μένει; Η απαξίωση του κεφαλαίου ώστε αυτό που αντλεί από τη πραγματική οικονομία ως κέρδος (υπεραξία) να μεταφράζεται βιώσιμο ποσοστό. Το αντίθετο, δηλαδή η εκτόξευση της παραγωγής πλούτου στα ύψη π.χ. διπλασιασμός, τριπλασιασμός, είναι αδύνατο. Μέχρι να γίνει συνείδηση ότι πρέπει να υποτιμηθεί το κεφάλαιο, αυτό εφορμά στα κονδύλια της εργασία ς και της κοινωνίας νομίζοντας ότι θα επιβιώσει. Στη πράξη μειώνει τον όγκο της πραγματικής οικονομίας και επιδεινώνει το ποσοστό που μπορεί να αντλήσει από αυτή για να επιβιώσει. Φαύλος κύκλος.
Το ότι αυτά τα μέτρα ξεσηκώνουν τη κοινωνία αρχικά κατά των ασκούμενων πολιτικών και σε συνέχεια κατά του ίδιου του συστήματος είναι ηλίου φαεινότερο. Η κρίση έχει ταξική βάση και η αντιμετώπισή της είναι ένας κανονικός ταξικός πόλεμος.
Η απάντηση της εξουσίας του κεφαλαίου είναι κατ αρχήν τα αυταρχικά μέτρα που μπορεί να φτάσουν μέχρι το φασισμό. Η απάντηση της εργατικής τάξης είναι οι κινητοποιήσεις που μπορεί να φτάσουν μέχρι την ανατροπή του συστήματος. Ενδιάμεσα ανάλογα με την ιστορική στιγμή, τους συσχετισμούς δυνάμεων και πολλών άλλων παραμέτρων και συντελεστών, μπορεί να σταθεί η βελόνα σε ένα αυταρχικό κράτος ή σε ένα αστικοδημοκρατικό κράτος που για να μη χαθούν όλα αρχίζει την αναδιανομή με εθελοντική(;;;) απαξίωση («κούρεμα») του υπερσυσσωρευμένου κεφαλαίου.
Όμως πώς να δεχτεί το κεφάλαιο υποτίμηση; Θα προτιμούσε να καταστρέψει τον κόσμο (αποθανέτω μετά τω ν αλλοφύλων) παρά να το υποστεί. Έτσι τα επί μέρους κεφάλαια αρχίζουν τον κανιβαλισμό και τη διαδικασία καταστροφής το ένα του άλλου, προκείμενου το ένα να επιβιώσει παίρνοντας το ζωτικό χώρο του άλλου.
Στη διαδικασία αυτή σέρνουν και τους λαούς στους οποίους εμποτίζουν τη πλάνη ότι ο πόλεμος είναι για τη πατρίδα και αξίζει να χύσουν (δυστυχώς εξίσου και οι μεν και οι δε!) το αίμα τους γι αυτήν!
Η κρίση είναι ταξική και η λύση αριστερή
(2)
Αυτό ακριβώς γίνεται σε όλους τους καπιταλιστικούς πολέμους όπως ο Ά και Β΄ παγκόσμιος -σήμερα έχει καταλάβει κανείς γιατί σκοτώθηκαν τόσα εκατομμύρια για να καταλήξουμε να απωθηθεί το γερμανικό και τα φίλια προς αυτό κεφάλαια και να κυριαρχήσει το αγγλοαμερικανικό; Αλλά και οι τελευταίοι πόλεμοι των αμερικανών στο Ιράκ και Αφγανιστάν τι είναι για τους αμερικανούς που πολεμούν εκεί για την «ελευθερία» των ΗΠΑ; Απλές μετατροπές των πολέμων κεφαλαίων σε δήθεν πατριωτικούς είναι.
Το τέλος του αδιεξόδου σε κρίσεις που αγγίζουν τις βασικές δομές του συστήματος η λύση της απαξίωσης των κεφαλαίων είναι κατά κανόνα ο πόλεμος. Πόλεμος εμφύλιος, θρησκευτικός, ταξικός, εθνικός, περιφερειακός, παγκόσμιος... Αυτό θα είναι το μέλλον, αν στο μεταξύ οι λαοί δεν αντιδράσουν αποτελεσματικά επιβάλλοντας τις δικές τους λύσεις
Η λύση δεν είναι βέβαια να επιλύσουμε εμείς τεχνικά το θέμα του χρέους αφήνοντας άθικτη την εξουσία του κεφαλαίου. Ούτε να προτείνουμε εθνικές και όχι ταξικές λύσεις σε ένα πρόβλημα που είναι καθαρά ταξικό. Μόνη διέξοδος είναι οι αριστερές λύσεις που μπορεί να ξεκινούν από ποδηγέτηση του κεφαλαίου και την απόκρουση των πολιτικών του και φτάνουν μέχρι την ανατροπή της εξουσίας του και την εγκαθίδρυση του σοσιαλισμού. Σε κάθε περίπτωση μιλάμε για αριστερή λύση και όχι για απολίτικη ή αταξική.
Όσο για τον Μίκη, καλές και καλοδεχούμενες όλες οι συμβολές στη μάχη κατά αυτής της πολιτικής. Όμως η αντιπαράθεση εδώ είναι ταξική όχι εθνική. Η οικονομική ολιγαρχία του τόπου με σύσσωμη την πολιτική της εκπροσώπηση, ταυτίζεται με τους ξένους δανειστές και το μνημόνιο, συμμετέχει στη ληστεία του λαού και ιδίως της εργατικής τάξης και συμμαχεί με το ΔΝΤ.
Επί πλέον δεν είμαστε «ανεξάρτητοι πολίτες» αλλά ενταγμένοι και από αυτούς οι αριστεροί είναι «πολύ ενταγμένοι» εκτός και να κάποιος νομίζει ότι σήμερα, στους χαλεπούς (ακόμη) καιρούς ακινησίας, στους δρόμους βγαίνουν «ανεξάρτητοι πολίτες» και όχι βασικά αριστεροί. Άρα η κίνησή του, όχι μόνο πρέπει να πάρει πλην των λαϊκών και ταξικά χαρακτηριστικά αλλά και αριστερή ιδεολογική αναφορά για το χαρακτήρα και τη λύση που θα προταθεί. Αταξικές λύσεις δεν υπάρχουν. Αλλιώς ο Μίκης θα κινδυνέψει να υιοθετηθεί ακόμη και από τους νεοφασίστες αν δεν έγινε ήδη…
Η κρίση είναι ταξική και η λύση αριστερή
(2)
Αυτό ακριβώς γίνεται σε όλους τους καπιταλιστικούς πολέμους όπως ο Ά και Β΄ παγκόσμιος -σήμερα έχει καταλάβει κανείς γιατί σκοτώθηκαν τόσα εκατομμύρια για να καταλήξουμε να απωθηθεί το γερμανικό και τα φίλια προς αυτό κεφάλαια και να κυριαρχήσει το αγγλοαμερικανικό; Αλλά και οι τελευταίοι πόλεμοι των αμερικανών στο Ιράκ και Αφγανιστάν τι είναι για τους αμερικανούς που πολεμούν εκεί για την «ελευθερία» των ΗΠΑ; Απλές μετατροπές των πολέμων κεφαλαίων σε δήθεν πατριωτικούς είναι.
Το τέλος του αδιεξόδου σε κρίσεις που αγγίζουν τις βασικές δομές του συστήματος η λύση της απαξίωσης των κεφαλαίων είναι κατά κανόνα ο πόλεμος. Πόλεμος εμφύλιος, θρησκευτικός, ταξικός, εθνικός, περιφερειακός, παγκόσμιος... Αυτό θα είναι το μέλλον, αν στο μεταξύ οι λαοί δεν αντιδράσουν αποτελεσματικά επιβάλλοντας τις δικές τους λύσεις
Η λύση δεν είναι βέβαια να επιλύσουμε εμείς τεχνικά το θέμα του χρέους αφήνοντας άθικτη την εξουσία του κεφαλαίου. Ούτε να προτείνουμε εθνικές και όχι ταξικές λύσεις σε ένα πρόβλημα που είναι καθαρά ταξικό. Μόνη διέξοδος είναι οι αριστερές λύσεις που μπορεί να ξεκινούν από ποδηγέτηση του κεφαλαίου και την απόκρουση των πολιτικών του και φτάνουν μέχρι την ανατροπή της εξουσίας του και την εγκαθίδρυση του σοσιαλισμού. Σε κάθε περίπτωση μιλάμε για αριστερή λύση και όχι για απολίτικη ή αταξική.
Όσο για τον Μίκη, καλές και καλοδεχούμενες όλες οι συμβολές στη μάχη κατά αυτής της πολιτικής. Όμως η αντιπαράθεση εδώ είναι ταξική όχι εθνική. Η οικονομική ολιγαρχία του τόπου με σύσσωμη την πολιτική της εκπροσώπηση, ταυτίζεται με τους ξένους δανειστές και το μνημόνιο, συμμετέχει στη ληστεία του λαού και ιδίως της εργατικής τάξης και συμμαχεί με το ΔΝΤ.
Επί πλέον δεν είμαστε «ανεξάρτητοι πολίτες» αλλά ενταγμένοι και από αυτούς οι αριστεροί είναι «πολύ ενταγμένοι» εκτός και να κάποιος νομίζει ότι σήμερα, στους χαλεπούς (ακόμη) καιρούς ακινησίας, στους δρόμους βγαίνουν «ανεξάρτητοι πολίτες» και όχι βασικά αριστεροί. Άρα η κίνησή του, όχι μόνο πρέπει να πάρει πλην των λαϊκών και ταξικά χαρακτηριστικά αλλά και αριστερή ιδεολογική αναφορά για το χαρακτήρα και τη λύση που θα προταθεί. Αταξικές λύσεις δεν υπάρχουν. Αλλιώς ο Μίκης θα κινδυνέψει να υιοθετηθεί ακόμη και από τους νεοφασίστες αν δεν έγινε ήδη…
Η κρίση είναι ταξική και η λύση αριστερή
(2)
Αυτό ακριβώς γίνεται σε όλους τους καπιταλιστικούς πολέμους όπως ο Ά και Β΄ παγκόσμιος -σήμερα έχει καταλάβει κανείς γιατί σκοτώθηκαν τόσα εκατομμύρια για να καταλήξουμε να απωθηθεί το γερμανικό και τα φίλια προς αυτό κεφάλαια και να κυριαρχήσει το αγγλοαμερικανικό; Αλλά και οι τελευταίοι πόλεμοι των αμερικανών στο Ιράκ και Αφγανιστάν τι είναι για τους αμερικανούς που πολεμούν εκεί για την «ελευθερία» των ΗΠΑ; Απλές μετατροπές των πολέμων κεφαλαίων σε δήθεν πατριωτικούς είναι.
Το τέλος του αδιεξόδου σε κρίσεις που αγγίζουν τις βασικές δομές του συστήματος η λύση της απαξίωσης των κεφαλαίων είναι κατά κανόνα ο πόλεμος. Πόλεμος εμφύλιος, θρησκευτικός, ταξικός, εθνικός, περιφερειακός, παγκόσμιος... Αυτό θα είναι το μέλλον, αν στο μεταξύ οι λαοί δεν αντιδράσουν αποτελεσματικά επιβάλλοντας τις δικές τους λύσεις
Η λύση δεν είναι βέβαια να επιλύσουμε εμείς τεχνικά το θέμα του χρέους αφήνοντας άθικτη την εξουσία του κεφαλαίου. Ούτε να προτείνουμε εθνικές και όχι ταξικές λύσεις σε ένα πρόβλημα που είναι καθαρά ταξικό. Μόνη διέξοδος είναι οι αριστερές λύσεις που μπορεί να ξεκινούν από ποδηγέτηση του κεφαλαίου και την απόκρουση των πολιτικών του και φτάνουν μέχρι την ανατροπή της εξουσίας του και την εγκαθίδρυση του σοσιαλισμού. Σε κάθε περίπτωση μιλάμε για αριστερή λύση και όχι για απολίτικη ή αταξική.
Όσο για τον Μίκη, καλές και καλοδεχούμενες όλες οι συμβολές στη μάχη κατά αυτής της πολιτικής. Όμως η αντιπαράθεση εδώ είναι ταξική όχι εθνική. Η οικονομική ολιγαρχία του τόπου με σύσσωμη την πολιτική της εκπροσώπηση, ταυτίζεται με τους ξένους δανειστές και το μνημόνιο, συμμετέχει στη ληστεία του λαού και ιδίως της εργατικής τάξης και συμμαχεί με το ΔΝΤ.
Επί πλέον δεν είμαστε «ανεξάρτητοι πολίτες» αλλά ενταγμένοι και από αυτούς οι αριστεροί είναι «πολύ ενταγμένοι» εκτός και να κάποιος νομίζει ότι σήμερα, στους χαλεπούς (ακόμη) καιρούς ακινησίας, στους δρόμους βγαίνουν «ανεξάρτητοι πολίτες» και όχι βασικά αριστεροί. Άρα η κίνησή του, όχι μόνο πρέπει να πάρει πλην των λαϊκών και ταξικά χαρακτηριστικά αλλά και αριστερή ιδεολογική αναφορά για το χαρακτήρα και τη λύση που θα προταθεί. Αταξικές λύσεις δεν υπάρχουν. Αλλιώς ο Μίκης θα κινδυνέψει να υιοθετηθεί ακόμη και από τους νεοφασίστες αν δεν έγινε ήδη…
Δημοσίευση σχολίου