του Θανάση Αυγερινού
25-3-2010
ΔΗΜΟΣΙΟ ΕΛΛΕΙΜΑ ΚΑΙ ΧΡΕΟΣ
Α) Τα δημοσια εσοδα ως ποσοστο του ΑΕΠ
Ελλάδα (ΕΕ-15)
Άμεσοι φόροι 8% (12%)
Έμμεσοι φόροι 12% (14%)
Σύνολο φορών 20% (26%)
Κοινωνικές εισφορές 14% (14%)
Σύνολο εσόδων 34% (40%)
Τα δημόσια έσοδα είναι μικρότερα κατά 6 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ στην Ελλαδα. Από το μέσο όρο της ΕΕ-15. Δηλαδή περίπου 15 δις
Έκανα μια σύγκριση με ιστορικά στοιχεία και είμαστε στο επίπεδο του1960 για τα φορολογικά έσοδα
Πού οφείλεται η υστέρηση
α) Μη απόδοση ΦΠΑ 2 μον
β) Φοροδιαφυγή 2,5 μον
γ) απαλλαγή φορολ. νομικών προσώπων 1,5 ΑΕΠ
Β) Οι δημοσιες δαπανες
Ελλαδα (ΕΕ-15)
Πρωτογενεις Δαπανες 23% (26%)
Κοινωνικες Δαπανες 19% (19%)
Συνολο 42% (45%)
Β(α) Οι πρωτογενεις δαπανες (μισθοι συνταξεις υγεια προνοια κτλ) είναι 3% κατω από το μ.ο της ΕΕ δηλ 7,5 δις
Πρωτογενεις δαπανες ως % του ΑΕΠ 2000-2009 (Ελλαδα)
2000 (2009)
Μισθοι δημ 7% (6,7%)
Συνταξεις δημ 2,3% (2,6%)
Επιχ ασφαλ ταμειων 1,5% (4,8%)
Περιθαλψη 0,5% (0,53%)
Κοινωνικη προστασια 1,2% (1,75%)
Επιχορηγηση φορεων 1,2% (1,34%)
Καταναλωτικες δαπανες 1,5% (1,45%)
Αποδιδομενες 2,1% (2%)
Αντικριζομενες 1,3% (1,5%)
ΣΥΝΟΛΟ 19% (22,8%)
@ Οι δημοσιες δαπανες αυξηθηκαν το 2000-2009 κατά 2,8 μον ΑΕΠ αλλα παραμενουν 3 μον κατω από το μεσο ορο της ΕΕ
@ Οι μισθοι σαν ποσοστο του ΑΕΠ μειωθηκαν 0,3 μον ΑΕΠ Καιαντιστοιχα αυξηθηκαν οι συνταξεις δημοσιου Μισθοι και συνταξεις ( αυτό εννοουν σα μισθολογικη δαπανη ) είναι σταθερες 9,3% του ΑΕΠλιγο κατω από το μεσο ορο ΕΕ-15 που είναι 10%
@ Οι επιχορηγησεις ασφαλιστικων ταμειων αυξηθηκαν από 1,5% σε 4,8% ( 3,3 μον ) κυριως λογω φαρμακευτικης και νοσοκομειακης Δαπανης όπως θα δουμε παρακατω
Β(β). Οι κοινωνικες δαπανες είναι στα επιπεδα ΕΕ αλλα σε αυτές το κρατος συμμετεχει με 5% του ΑΕΠ και οι εργαζομενοι/εργοδοτες με 14% όπως φαινεται από τις κοινωνικες εισφορες 2009
Κοινωνικες εισφορες
Εργαζ/εργοδ 23 δις
Κρατος 11 ,6δις
Προσοδοι 1δις
Διαφορα 1δις
Συνολο 36,6δις
Δαπανες ασφαλιστικων ταμειων
2000 (2009)
Συνταξεις 9 δις (23) δις
Φαρμακα 1 δις (8) δις
Νοσοκομεια 1 δις (9) δις
@Απο τους παραπανω πινακες βλεπουμε ότι οι εισφορες
Εργαζομ/εργοδοτ καλυπτουν τις συνταξεις
@ Βλεπουμε την τεραστια σπαταλη /καταληστευση των ασφαλιστικων
εισφορων του κρατους στο νοσοκομειακο/φαρμακευτικο κυκλωμα
@Ολη η αυξηση της επιχορηγησης ασφαλιστικων ταμειων (3 μον ΑΕΠ)
από το κρατος αναμεσα 2000-2009 εχει παει σε αυτό το κυκλωμα,ό
που οι δαπανες αυτές αυξηθηκαν από 2 δις σε 17 δις 2000-2009
ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΣΤΟΧΕΙΑ ΝΟΜΙΖΩ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΠΟΥΜΕ ΟΤΙ ΤΟ ΕΛΛΕΙΜΑ
ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΠΡΟΚΥΠΤΕΙ ΚΥΡΙΩΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΥΣΤΕΡΗΣΗ ΕΣΟΔΩΝ (φοροδιαφυγη, φοροαπαλλαγη κεφαλαιου) ΚΑΙ ΚΑΤΑ ΜΙΚΡΟΤΕΡΟ ΛΟΓΟ ΤΗΝ ΑΥΞΗΣΗ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΩΝ ΕΙΣΦΟΡΩΝ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ΠΟΥ ΚΑΤΕΛΗΞΕ ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΤΟΥ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑΚΟΥ/ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΟΥ ΚΥΚΛΩΜΑΤΟΣ.
Γ) Δημοσιονομικη προσαρμογη
Από οσα ειπαμε παραπανω μια δικαια και παραγωγικη Δημοσιονομικη Προσαρμογη θα ηταν σε βαθος 3τιας. Τα εξοδα να μειωθουν κατά 2,5 μον ΑΕΠ ( κυριως νοσοκ/φαρμα και σπαταλες δημοσιου). Τα εσοδα δε να αυξηθουν 5 μον ΑΕΠ με συλληψη φοροδιαφυγης και καταργηση φοροαπαλλαγων, ωστε να εχουμε εσοδα 25% ΑΕΠ και εξοδα 21%.Ετσι ωστε να εχουμε ένα πρωτογενες πλεονασμα 4% που είναι απαραιτητο αν θελουμε να μιλαμε για εξυπηρετηση δημοσιου χρεους
Δ) Δ η μ ο σ ι ο Χ ρ ε ο ς
Το δημοσιο χρεος αυξηθηκε από το 2000 μεχρι το 2009 κατά 145 δις Από 124 δις το 2000 σε 270 δις το 2009 Αυτό είναι το δημ χρεος της γενικης όπως λεμε κυβερνησης. Ένα ερωτημα είναι πως δημιουργηθκε ένα τοσο μεγαλο χρεος. Ένα άλλο βασικο , αν μπορει να εξυπηρετηθει
Δ(α) Θα δουμε πως δημιουργηθηκε αυτό το χρεος τα χρονια 2000-20009
Δεν παω πιο πισω όχι γιατι δεν εχει σημασια αλλα γιατι δεν εχω
προς το παρον ασφαλη στοιχεια .
Συσσωρευση χρεους 2000-2009
Πρωτογενες ελλειμα +43,4 δις
Τοκοι -100 δις
Προγρ Δημοσ Επενδυσεων -50,7 δις
ΟΤΑ-ΝΠΔΔ +12,5 δις
Εξοπλιστικα -20 δις
Νοσοκομ-Τραπεζες -Δανεια -14,8 δις
Ασφαλεια -προνοια -11,8 δις
Αποκρατικοποιησεις +8 δις
Λοιπα -11 δις
ΑΥΞΗΣΗ ΧΡΕΟΥΣ - 145,5 δις
@ Τα στοιχεια αυτά από του κρατικους προυπολογισμους 2000-2009
Δειχνουν ότι το δημοσιο όχι μονο δεν επιβαρυνε τη συσωρευση
χρεους το χρονικο αυτό διαστημα αλλα και μας ξεχρεωσε κατά 43,5 δις
διοτι ειχε πρωτογενη πλεονασματα
@ Το ιδιο εκαναν και οι ΟΤΑ-ΝΠΔΔ ( η γνωστη ασπρη τρυπα) με12,5 δις
@ Το μεγαλο κοματι του χρεους προερχεται από τοκους -100 δις
@ Ένα μεγαλο κοματι επισης προερχεται από το προγραμμα δημοσιων
επενδυσεων ( δες μεγαλοεργολαβοι ) - 50,7 δις
@ Τα υπολοιπα είναι εξοπλισμοι ,δανεια για μετοχες ,επιχορηγ. νοσοκομειων
Ασφαλιστικων ταμειων κτλ όπως αναφερονται στον πινακα
@ Οι αποκρατικοποιησεις απεφεραν μονο 8 δις στην 10 ετια
Αυτή ειναι η πραγματικοτητα του δημοσιου χρεους
Το μεγαλο μερος είναι από τη αυτοτροφοδοτηση του χρεους
(τοκοι) και το προγραμμα δημοσιων επενδυσεων
@ Τα δημοσιο(σαν κεντρικη κυβερνηση) επεδρασε θετικα και όχι
αρνητικα αυτό το διαστημα οπως εσφαλμενα αναφερεται. Σαν
δε ευρυτερος δημοσιος τομεας ειχε αρνητικη επιπτωση όχι όμως
σε μεγαλο βαθμο
Δ(β) Το ερωτημα τωρα αν μπορει να εξυπηρετηθει αυτό το χρεος
Τα πραγματα είναι οριακα και από αποψη οικονομικη αλλα και πολιτικη Αυτή τη στιγμη το χρεος ( γενικης κυβερνησης) είναι113% του ΑΕΠ Αν εξασφαλιστουν ο προυποθεσεις
1) Πρωτογενες πλεονασμα 4% του ΑΕΠ μεχρι το 2003 που θα διατηρηθει
σταθερο μεχρι το 2020
2) Ονομαστικη (πραγματικη+ πληθωρισμος) αυξηση ΑΕΠ 5% μεχρι το 2005 καινα διατηρηθει μεχρι 2020
3) Πτωση των μεσοσταθμικων επιτοκιων στο 4,5-4 % μεχρι το
2004
4) Εκμετάλλευση περιουσιας δημοσιου
5) Εναλλακτικες μορφες δανεισμου κτλ
6) Μια σοβαρη ομαδα ειδικων υπο τη εποπτεια της βουλης μεχρι το 2020 και του Προεδρου. Τοτε μπορουμε να πουμε ότι θα τα καταφερουμε το 2020 να εχουμε χρεος 95% του ΑΕΠ και να θελουμε 5 χρονια ακομα να το κατεβασουμε στο 80-85% του ΑΕΠ που είναι ένα θεμιτο μεγεθος.
Αυτοι που δεν είναι αισιοδοξοι , και δεν εχουν αδικο, επικαλουνται το πολιτικο προβλημα που δεν είναι άλλο από το ποιος θαπληρωσει ολη αυτή την προσπαθεια και σε ποια βαση θα γινει η ανδιαρθρωση κοινωνιας και οικονομιας.
Αν
1) δεν συμβαλλουν αυτοι που πρεπει
και όλα τα βαρη φορτωθουν στους εργαζομενους