Ν. ΧΟΥΝΤΗΣ: ΟΙ ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΕΣ ΓΙΑ ΤΕΧΝΗΤΟ ΦΟΥΣΚΩΜΑ ΤΩΝ ΕΛΛΕΙΜΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥ ΧΡΕΟΥΣ ΠΡΟΚΥΠΤΟΥΝ ΣΑΦΩΣ ΑΠΟ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΌΛΙ ΡΕΝ, ΠΡΙΝ ΕΝΑ ΧΡΟΝΟ
ΕΡΩΤΗΣΗ - ΒΟΜΒΑ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ ΓΙΑ ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΗ "ΝΕΑ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ" ΜΕΤΡΗΣΗΣ ΠΟΥ "ΦΟΥΣΚΩΣΕ" ΤΟ ΕΛΛΕΙΜΜΑ!Τις ημέρες αυτές κυριαρχούν στο δημόσιο διάλογο οι καταγγελίες σχετικά με το τεχνητό φούσκωμα του ελλείμματος από τηνΚυβέρνηση Γ. Παπανδρέου και τη Eurostatπροκειμένου να διευκολυνθεί η ένταξη της χώρας κάτω από την μπότα της τρόικας και τωνμνημονιακών προγραμμάτων (εκτρωμάτων).
Στο πλαίσιο αυτό παραθέτουμε, την ερώτηση - βόμβα που είχε καταθέσει ήδη από τον Οκτώβρη του 2010 ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Π. Λαφαζάνης προς τον τότε Υπουργό Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου καθώς και την αντίστοιχη ερώτηση που είχε καταθέσει ο Ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Χουντής προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την απάντηση η οποία του δόθηκε από τον Όλι Ρεν.
Στις ερώτησεις τους οι Παν. Λαφαζάνης και Ν. Χουντής, κατήγγελλαν την όψιμη αλλαγή μεθοδολογίαςστον τρόπο υπολογισμού των ελλειμμάτων των ΔΕΚΟ, που επέβαλαν κυβέρνηση - τρόικα.
Αυτή ακριβώς η "αυθαίρετη", σκόπιμη, εσπευσμένη και φυσικά καθόλου τυχαία ως προς το χρόνο επιβολής της, αλλαγή μεθοδολογίας οδήγησε στο μνημονιακό "μαγείρεμα" του ελλείμματος και τουχρέους του 2009 και του 2010, με αποτέλεσμα το φούσκωμα του ελλείμματος και το "γέμισμα" του μνημονιακού προγράμματος, με ακόμα περισσότερα και πολύ σκληρότερα μέτρα!
Σύμφωνα με την νέα αυτή μεθοδολογία, εάν μια δημόσια επιχείρηση καλύπτει πάνω από το 50% των λειτουργικών της δαπανών από τις πωλήσεις της, τότε θεωρείται παραγωγός εμπορεύσιμου προϊόντος ή υπηρεσίας και ταξινομείται στις επιχειρήσεις. Σε αντίθετη περίπτωση ταξινομείται στον τομέα της Γενικής Κυβέρνησης και προσμετράται στο έλλειμμα!
Η αλλαγή της μεθοδολογίας, παρά το γεγονός πως ήταν "νομότυπη", σύμφωνα με τους κανόνες τηςEurostat, είχε ξεκάθαρα πολιτικά κίνητρα αύξησης του ελλείμματος, ώστε να δικαιολογηθούν νέα μνημονιακά μέτρα. Και αυτό τόσο λόγω της χρόνου επιβολής της (επί 10 χρόνια κανείς ούτε στην Ελλάδα ούτε στην ΕΕ δεν έλεγε κουβέντα) όσο και της εσπευσμένης και γενικευμένης εφαρμογής της σε όλες τις δημόσιες επιχειρήσεις αλλά και εξαιτίας της παράλειψης εφαρμογής, με τέτοιο γενικευμένο, μάλιστα, τρόπο, αυτών των κανόνων στις υπόλοιπες χώρες της ΕΕ!
Είναι χαρακτηριστικό πως στην απάντησή του, προς τον Π. Λαφαζάνη, ο Πρόεδρος της ΕΛΛ. ΣΤΑΤ. (και πρώην στέλεχος του ΔΝΤ) Ανδρέας Β. Γεωργίου αποφεύγει επιμελώς να παραθέσει αναλυτικά στοιχεία τόσο σχετικά με τις χώρες εφαρμογής του κανόνα του "50%" όσο και σχετικά με την έκταση της χρήσης του σε όσες χώρες εφαρμόζεται (πχ γίνεται αναφορά σε μεμονωμένες επιχειρήσεις πχ εταιρεία ραδιοτηλεόρασης Πορτογαλίας, εταιρεία σιδηροδρόμων Βουλγαρίας κλπ).
Η ερώτηση του Π. Λαφαζάνη είχε ως εξής:
Πολιτική επιλογή της κυβέρνησης η επικείμενη, μέσω Eurostat, εκτόξευση του ελλείμματος και του χρέους, προκειμένου να διευκολυνθεί η ιδιωτικοποίηση των ΔΕΚΟ και να δικαιολογηθούν νέα μέτρα! Εκτεθειμένος ο ίδιος ο πρωθυπουργός!
Προς τον κύριο Υπουργό Οικονομικών :
Η αναθεώρηση προς τα πάνω του δημοσιονομικού ελλείμματος και του χρέους της χώρας – που θα ανακοινωθεί από την Eurostat μετά το β' γύρο των περιφερειακών εκλογών - αποτελεί μια κορυφαία κυβερνητική επιλογή (σε συνεννόηση με την τρόϊκα προφανώς) και όχι αποτέλεσμα ελέγχων, υποτίθεται, της ευρωπαϊκής στατιστικής υπηρεσίας. Ο λόγος είναι απλός: Η εκτόξευση του ελλείμματος και του χρέους για το 2009 και το 2010 θα προέλθει κυρίως από την ένταξη των ελλειμμάτων των ΔΕΚΟ στη γενική κυβέρνηση, γεγονός που θα συμβεί για πρώτη φορά στα δημοσιονομικά χρονικά της χώρας και που είναι εξαιρετικά αμφίβολο αν συμβαίνει ή έχει συμβεί ποτέ στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες.
Συγκεκριμένα, ενώ επί δέκα, περίπου, χρόνια – οπότε και άρχισε, επί της ουσίας, να εφαρμόζεται το Ευρωπαϊκό Σύστημα Λογαριασμών (ESA95)- τα ελλείμματα των ΔΕΚΟ δεν υπολογίζονταν ποτέ στο έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης, η Eurostat «ανακάλυψε» όψιμα ότι δεν εφαρμόζουμε κατά γράμμα τις διατάξεις του ESA95 και ειδικότερα τον αυθαίρετο κανόνα του 50% - ο κανόνας αυτός ορίζει ότι μια επιχείρηση δεν εντάσσεται στην Γενική Κυβέρνηση, εφόσον τα έσοδά της από πωλήσεις τουαγαθού ή της υπηρεσίας που προσφέρει, καλύπτει τουλάχιστον το 50% των λειτουργικών τηςδαπανών - και γι' αυτό προκειμένου να προσδιορίσει το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης θα προσθέσει στο ήδη υπάρχον έλλειμμα και τα ελλείμματα των δημοσίων επιχειρήσεων.
Αυτή η αλλαγή της μεθοδολογίας –διότι περί αυτού πρόκειται- δεν πρόκειται να επιβαρύνει μόνο τα δημοσιονομικά μεγέθη του 2009 και του 2010, οδηγώντας σε εκτροχιασμό το μνημονιακό οικονομικό πρόγραμμα, αλλά θα αυξήσει κατακόρυφα και τα δημοσιονομικά ελλείμματα όλων των μελλοντικών ετών, καθώς προστίθενται νέες πηγές ελλειμμάτων στον προϋπολογισμό!
Όμως την καταστροφική αυτή αλλαγή της μεθοδολογίας, η κυβέρνηση όχι απλά δεν την απέκρουσε αλλά ούτε καν την αμφισβήτησε, όπως όφειλε να κάνει, καθώς είναι εξαιρετικά αμφίβολο το εάν εφαρμόζεται κατά γράμμα ο απαράδεκτος κανόνας του 50% από άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Επειδή η προσμέτρηση του ελλείμματος των ΔΕΚΟ στο έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης θα οδηγήσει σε νέα μέτρα και σε νέα μνημόνια στο διηνεκές, καθώς και στο ξεπούλημα των δημοσίων επιχειρήσεων.
Επειδή ο αυθαίρετος κανόνας του 50% - ενδεχομένως - δεν εφαρμόζεται στην πράξη σε πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Ερωτάται ο κύριος Υπουργός:
1. Για ποιο λόγο, ενώ ο αυθαίρετος "κανόνας" του 50% ισχύει για τις ΔΕΚΟ εδώ και δέκα, περίπου, χρόνια χωρίς να εφαρμόζεται - και επομένως χωρίς να προσμετρώνται τα ελλείμματα των ΔΕΚΟ στο έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης- σχεδιάζεται να εφαρμοστεί σήμερα, προσαυξάνοντας το έλλειμμα, εν μέσω της χειρότερης οικονομικής κρίσης που έχει βιώσει η χώρα μεταπολεμικά;
2. Ποια άλλα κράτη μέλη της Ε.Ε εφαρμόζουν στην πράξη, ως προς το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης, αυτόν τον απαράδεκτο και αυθαίρετο «κανόνα» του 50%; Ποιοι δημόσιοι οργανισμοί έχουν ενταχθεί σε αυτές τις χώρες στη γενική κυβέρνηση, ως αποτέλεσμα αυτού του «κανόνα»; Παρακαλώ όπως καταθέσετε τα σχετικά στοιχεία.
3. Πως θα επηρεαστεί το έλλειμμα και το χρέος του 2009, του 2010, καθώς και των μελλοντικών ετών, από την ένταξη στη γενική κυβέρνηση των, αυθαιρέτως ονομαζόμενων, «ζημιογόνων» ΔΕΚΟ;
Ο ερωτών και αιτών βουλευτής
Λαφαζάνης Παναγιώτης
**Ακολουθούν η ερώτηση του Ν. Χουντή και η απάντηση του Επιτρόπου Όλι Ρεν :
"Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης E-8967/2010/αναθ.1 προς την Επιτροπή
Άρθρο 117 του Κανονισμού
Nikolaos Chountis (GUE/NGL)
Άρθρο 117 του Κανονισμού
Nikolaos Chountis (GUE/NGL)
Θέμα: Εφαρμογή Κανονισμού για τους Εθνικούς Λογαριασμούς
Σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Σύστημα Εθνικών και Περιφερειακών Λογαριασμών, μια δημόσια θεσμική οντότητα ή δημόσια επιχείρηση, θεωρείται τμήμα της γενικής κυβέρνησης και εγγράφεται στον προϋπολογισμό του Κράτους, εφόσον πληρούνται κάποια συγκεκριμένα κριτήρια.
Ένα από αυτά τα κριτήρια είναι και ο κανόνας του "50%", ο οποίος ορίζει ότι μια επιχείρηση εντάσσεται στην Γενική Κυβέρνηση, εφόσον τα έσοδά της από πωλήσεις του αγαθού ή της υπηρεσίας που προσφέρει, δεν καλύπτει τουλάχιστον το 50% των λειτουργικών της δαπανών.
Με δεδομένη την επίσκεψη και πάλι, ειδικού κλιμακίου της Ευρωπαϊκής Στατιστικής Υπηρεσίας και την ενδεχόμενη αναθεώρηση προς τα πάνω του ελληνικού δημοσίου ελλείμματος, ερωτάται η Επιτροπή:
1. Από πότε εφαρμόζεται αυτός ο κανόνας; Ποια κράτη μέλη έχουν υποχρεωθεί μέχρι τώρα να εγγράψουν τέτοιους οργανισμούς; Υπάρχει σχετικός κατάλογος;
2. Η Ελλάδα εφαρμόζει το συγκεκριμένο κανόνα; Αν ναι, εγγράφει στον προϋπολογισμό της Γενικής Κυβέρνησης τις Συγκοινωνιακές Δημόσιες Επιχειρήσεις Κοινής Ωφέλειας και συγκεκριμένα τον Όμιλο ΟΣΕ, τον ΗΣΑΠ, την ΕΘΕΛ, τους ΗΛΠΑΠ; Εάν όχι, έχουν γίνει στο παρελθόν συστάσεις προς τις ελληνικές αρχές γι΄ αυτό το θέμα;"
"E-8967/10EL
Απάντηση του κ. Rehn
εξ ονόματος της Επιτροπής
εξ ονόματος της Επιτροπής
(9.12.2010)
Στο ευρωπαϊκό σύστημα λογαριασμών 1995 (ΕΣΛ 95) παράγραφος 3.27 (και πίνακας 3.1) ορίζονται τα κριτήρια για τη διάκριση των θεσμικών μονάδων μεταξύ εμπορεύσιμων και μη εμπορεύσιμων μονάδων. Τα κράτη μέλη υποχρεούνται να εφαρμόζουν αυτά τα κριτήρια περιοδικά προκειμένου να αποφασίσουν για την κατάταξη των δημόσιων επιχειρήσεων και, γενικά, των μονάδων που ελέγχονται από τη γενική κυβέρνηση. Αν οι μονάδες αυτές πληρούν τα κριτήρια για μη εμπορεύσιμες μονάδες, ένα από τα οποία είναι ο κανόνας του 50%, κατατάσσονται στον υποτομέα της γενικής κυβέρνησης. Πολλά κράτη μέλη το έχουν πράξει στο παρελθόν. Ένας ενδεικτικός κατάλογος της επανακατάταξης που έγινε στα κράτη μέλη περιλαμβάνει: Γαλλία (2001), Βέλγιο (2008 και 2010), Εσθονία (2008), Ουγγαρία (2008), Ιρλανδία (2007), Ιταλία (2008), Ρουμανία (2008 και 2010), Ισπανία (2009), Πολωνία (2009), Γερμανία (2010), και το Ηνωμένο Βασίλειο (2010).
Περισσότερες πληροφορίες για πρόσφατες επανακατατάξεις που έγιναν στα κράτη μέλη καθώς και για τον αντίκτυπο στο δημόσιο χρέος και δημοσιονομικό έλλειμμα μπορείτε να βρείτε στο διαδίκτυο .
Η Επιτροπή (Eurostat) ζητά οι αρμόδιες στατιστικές αρχές όλων των κρατών μελών να εξετάζουν συστηματικά τους λογαριασμούς των μονάδων που ελέγχονται από τη γενική κυβέρνηση και δεν περιλαμβάνονται στον τομέα της γενικής κυβέρνησης και να αποφασίσουν για την ταξινόμηση αυτών των μονάδων σύμφωνα με τα αποτελέσματα των εν λόγω ερευνών.
Στη διάρκεια των πρόσφατων μεθοδολογικών επισκέψεων της Επιτροπής (Eurostat) στην Ελλάδα, έγινε σαφές ότι τέτοιες έρευνες δεν είχαν πραγματοποιηθεί για κάποιο διάστημα, κατά το οποίο οι οικονομικές εξελίξεις σε πολλές δημόσιες επιχειρήσεις έχουν καταστήσει αναγκαία την επανακατάταξή τους στη γενική κυβέρνηση. Επομένως, ο όμιλος ΟΣΕ, ο ΗΣΑΠ, η ΕΘΕΛ και ο ΗΛΠΑΠ έχουν επαναταξινομηθεί από την Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία (ΕΛΣΤΑΤ) στον τομέα της γενικής κυβέρνησης."
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΤΗΣ ΕΛ.ΣΤΑΤ. http://syllogos1.wordpress.com/ Εξαιρετικά ενδιαφερουσες οι καταγγελίες του
ΑπάντησηΔιαγραφή