Πηγή: euro2day
της Ε. Λάσκαρη
Μαζικές προσλήψεις συμβούλων για την ενεργοποίηση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων προγραμματίζει τον Σεπτέμβριο το υπουργείο Οικονομικών, που προχωρά εντός της επόμενης εβδομάδας στην πρόσληψη των τριών πρώτων διεθνών συμβούλων για τις τράπεζες.
Στη λίστα των υποψήφιων για την αποτίμηση των συμμετοχών του Δημοσίου στον τραπεζικό τομέα και τη διατύπωση προτάσεων βέλτιστης αξιοποίησης πλασάρονται η HSBC, η Deutsche Bank, η Lazard αλλά και η Morgan Stanley και η Credit Suisse First Boston, ενώ σε χρόνο παράλληλο θα προσληφθούν και δύο νομικοί σύμβουλοι.
Στη συνέχεια, στο πλάνο του γενικού γραμματέα αποκρατικοποιήσεων, κ. Γ. Χριστοδουλάκη, προβλέπεται η πρόσληψη συμβούλων για την ΕΥΔΑΠ και την ΕΥΑΘ, τη ΔΕΠΑ, τον Διεθνή Αερολιμένα "Ελευθέριος Βενιζέλος", τα περιφερειακά λιμάνια και αεροδρόμια, τα ΕΛΤΑ καθώς και για την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου, η οποία υπολογίζεται πως ξεπερνά τα 500 δισ. ευρώ και μπορεί να αποφέρει πολλά στην προσπάθεια άμεσης εισροής εσόδων στον προϋπολογισμό. Σε πρώτο πλάνο, άλλωστε, τον Σεπτέμβριο έρχεται και το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών για την αναδιάρθρωση του ΟΣΕ, ενώ όσον αφορά στις αστικές συγκοινωνίες, όπου θα ακολουθήσουν ανάλογες παρεμβάσεις για τη μείωση των ελλειμμάτων, ενεργοποιείται σχέδιο αξιοποίησης ακινήτων εντός Αττικής και προωθείται η είσοδος ιδιωτών στην έκδοση και στον έλεγχο των εισιτηρίων.
Νωρίτερα, κοντά στα τέλη Αυγούστου, το υπουργείο Οικονομικών θα ανοίξει τα χαρτιά του και για την αγορά τυχερών παιχνιδιών, όπου ύστερα από αρκετές αναβολές θα δοθεί για διαβούλευση το νομοσχέδιο με το οποίο θα ρυθμίζονται η εποπτεία της αγοράς τυχερών παιχνιδιών, το διαδικτυακό στοίχημα, οι άδειες ηλεκτρονικών παιχνιδιών περιορισμένου κέρδους και η επέκταση του ορίζοντα του μονοπωλίου του ΟΠΑΠ. Στα άμεσα σχέδια του υπουργείου Οικονομικών είναι και η διάθεση αδειών ΞΥΣΤΟ.
Η πρόσληψη των συμβούλων και η κατάθεση όλων των απαιτούμενων νομοσχεδίων (για την αγορά τυχερών παιχνιδιών και την αξιοποίηση περιφερειακών αεροδρομίων και λιμανιών) εντάσσονται επί της ουσίας στην προετοιμασία του υπουργείου ώστε το πρόγραμμα να… πάρει μπροστά με πωλήσεις, μετοχοποιήσεις, στρατηγικές συμμαχίες ή με ό,τι άλλο προβλέπεται κατά περίπτωση από τις αρχές του 2011.
Με εξαίρεση τον τραπεζικό τομέα, όπου οι σύμβουλοι θα υποβάλουν τις προτάσεις τους έως το τέλος Σεπτεμβρίου (όπως ορίζει το χρονοδιάγραμμα που τους έχει δοθεί) και στη συνέχεια -δεδομένης και της κινητικότητας στο μέτωπο των ιδιωτικών τραπεζών- το τοπίο θα αρχίσει να ξεκαθαρίζει, η κυβέρνηση δεν προτίθεται να πουλήσει τίποτα έως το τέλος του 2010.
"Από το μνημόνιο δεν απορρέει υποχρέωση άντλησης εσόδων από αποκρατικοποιήσεις έως το τέλος του 2010", λέει κορυφαίο στέλεχος του υπουργείου, συμπληρώνοντας πως "δεν υπάρχει επομένως κανένας λόγος βιασύνης". Από το 2011 όμως και κάθε χρόνο έως το 2015 προβλέπεται στο μνημόνιο η είσπραξη εσόδων 1 δισ. ευρώ ετησίως.
Παρότι η κυβέρνηση πράγματι δεν πιέζεται να υλοποιήσει καμία από τις προβλεπόμενες αποκρατικοποιήσεις φέτος, έχει να διαχειριστεί δύο... καυτές πατάτες που μπορεί να αποδειχτούν πιο δύσκολες από όλο το υπόλοιπο πρόγραμμα. Πρόκειται για την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας και τη ΔΕΗ όπου η τρόικα έχει απαιτήσει απαντήσεις έως την εξέταση του Οκτωβρίου και τον ΟΣΕ όπου τον Σεπτέμβριο τα… ψέματα τελειώνουν και η κυβέρνηση θα πρέπει να καταθέσει στη Βουλή νομοσχέδιο με συγκεκριμένα μέτρα (ιδιωτικοποίηση ΤΡΑΙΝΟΣΕ, μετατάξεις υπαλλήλων, κλείσιμο προβληματικών γραμμών, αξιοποίηση περιουσίας), ώστε να μηδενιστούν τα ετήσια ελλείμματα 1 δισ. ευρώ του οργανισμού.
Για τη ΔΕΗ, μπορεί η κυβέρνηση να διακηρύττει πως το 51% της Επιχείρησης θα παραμείνει υπό κρατικό έλεγχο και δεν πωλούνται λιγνιτικές ή άλλες μονάδες της, παρ' όλα αυτά πρέπει να δώσει στην τρόικα σαφείς απαντήσεις για τον τρόπο με τον οποίο θα απελευθερωθεί η αγορά ενέργειας.
Στους σχεδιασμούς το Δημόσιο διατηρεί το 51% της Επιχείρησης, αλλά ανοίγει ο δρόμος για την είσοδο ιδιωτικών κεφαλαίων στον ΔΕΣΜΗΕ και στον ΔΕΣΦΑ, τον διαχειριστή των δικτύων υψηλής τάσης στον ηλεκτρισμό και τον διαχειριστή των αγωγών και υποδομών (τερματικοί σταθμοί) φυσικού αερίου αντίστοιχα.
Παράλληλα, η κυβέρνηση θα προχωρήσει στον πλήρη διαχωρισμό της ΔΕΠΑ και του ΔΕΣΦΑ, για τον οποίο προβλέπεται επίσης διατήρηση του 51% (από 100% σήμερα). Για τη ΔΕΠΑ θα εκτιμηθεί η αξία της option της ΔΕΗ για αγορά του 30% από το 65% του ελληνικού δημοσίου και για τον λόγο αυτόν -για την αποτίμηση δηλαδή- προσλαμβάνεται σύμβουλος τον Σεπτέμβριο.
"Καθαρές" ιδιωτικοποιήσεις προβλέπονται για την ΕΑΣ και την ΕΛΒΟ, στην περίπτωση της ΕΑΒ το υπουργείο Οικονομικών προκρίνει αναδιάρθρωση και εξορθολογισμό, ενώ "ιερές αγελάδες" αποτελούν επί του παρόντος ο ΟΤΕ και ο ΟΠΑΠ, όπου δεν προβλέπεται καμία απολύτως κίνηση.
Παραμένει πάντως στα σχέδια η δημιουργία μιας εταιρίας συμμετοχών η οποία και θα εισαχθεί στο χρηματιστήριο. Η εταιρία αυτή θα σχηματιστεί από συμμετοχές του Δημοσίου σε διάφορες επιχειρήσεις και όπως διευκρινίζει ο υπουργός Οικονομικών "θα μπορούσε να περιλαμβάνει το 51% της ΔΕΗ ή το 51% της ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΑΘ". Με τον τρόπο αυτόν το Δημόσιο επί της ουσίας προχωρά σε περαιτέρω ιδιωτικοποιήσεις χωρίς… ιδιωτικοποίηση.
Τα νερά
Για την ΕΥΔΑΠ και την ΕΥΑΘ, όπου το κράτος κατέχει ποσοστά 61,33% και 74,02% του μετοχικού τους κεφαλαίου αντίστοιχα, παρότι στο τραπέζι έχουν πέσει και προτάσεις για συμβάσεις παραχώρησης του μάνατζμεντ σε ιδιώτες για διάστημα έως και 40 έτη, η κυβέρνηση αρχικά ανακοίνωσε ότι θα υπάρξει περαιτέρω μετοχοποίηση που δεν θα διασπάσει το 51% του κρατικού ελέγχου χωρίς εκχώρηση του μάνατζμεντ, στη συνέχεια όμως ο υπουργός Οικονομικών άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο και για το μάνατζμεντ.
Οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν στη βάση των εισηγήσεων των συμβούλων και των υποδείξεων της τρόικας που θεωρεί, σύμφωνα με πληροφορίες, ότι η διάθεση νέων πακέτων μετοχών δεν συνιστά ουσιαστική αναδιάρθρωση. Ακούει όμως και τις ενστάσεις της κυβέρνησης, οι οποίες θέτουν εξαρχής τον περιορισμό των δικτύων και των υποδομών που θα πρέπει να παραμείνουν υπό δημόσιο έλεγχο.
Πιο ριζοσπαστικές λύσεις αναζητούνται και για τα ΕΛΤΑ. Το υπουργείο Οικονομικών έχει βάλει στην ατζέντα την πώληση του 39% των Ελληνικών Ταχυδρομείων όπου σήμερα το κράτος κατέχει το 90% του μετοχικού του κεφαλαίου και το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο το υπόλοιπο 10%. Η πώληση του ποσοστού δεν συνεπάγεται καμία διαρθρωτική αλλαγή στη λειτουργία των Ελληνικών Ταχυδρομείων, ενώ και τα όποια έσοδα κρίνονται αμελητέα. Οι αποφάσεις δεν αποκλείεται να τροποποιηθούν κατόπιν των εισηγήσεων των συμβούλων και των απαιτήσεων της τρόικας.
Τα ακίνητα
Προς το τέλος του έτους θα ξεκαθαρίσει το τοπίο και στο μέτωπο της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου, οπότε θα καταρτιστεί η πρώτη λίστα των ακινήτων που θα βγουν στο σφυρί ή θα παραχωρηθούν με συμβάσεις μακροχρόνιας παραχώρησης σε ιδιώτες.
Ανεπίσημες πληροφορίες ανεβάζουν την αξία της ακίνητης και αναξιοποίητης περιουσίας του Δημοσίου σε 300 - 500 δισ. ευρώ και το πρώτο μέλημα του κράτους είναι να την καταγράψει και να "καθαρίσει" τα ακίνητα από νομικές εκκρεμότητες.
Στη συνέχεια, κατά περίπτωση τα "φιλέτα" θα πωληθούν ή σε άλλη περίπτωση θα παραχωρηθούν με μακροχρόνιες συμβάσεις σε ιδιώτες. Η τρίτη εναλλακτική αφορά στη δημιουργία εταιριών συμμετοχών σε "καλάθι" ακινήτων του Δημοσίου, οι οποίες και θα εισαχθούν στο χρηματιστήριο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Πρώτη προειδοποίηση!
Θα σας παρακαλούσα τα σχόλια να παραμένουν εντός θέματος.
Θα σας παρακαλούσα τα σχόλια να είναι ευπρεπή.
Αλλιώς θα αναγκαστώ να πάρω μέτρα.