Τρίτη 10 Αυγούστου 2010

Γιατί οι Έλληνες εφοπλιστές αυξάνουν τον στόλο τους


Πηγή: Capital gr
Της Ρόης Χάικου


Για δεύτερο συνεχόμενο μήνα ο ελληνικός εφοπλισμός κράτησε τα ηνία της παγκόσμιας ναυτιλίας, αφήνοντας δεύτερους τους Κινέζους. Οι Έλληνες διέθεσαν περί τα 6,4 δισ. δολάρια στο επτάμηνο του 2010 για να αγοράσουν συνολικά 191 πλοία, σύμφωνα με στοιχεία της N. Cotzias Shipping Consultans.

Συνολικά αποκτήθηκαν 151 φορτηγά πλοία, αξίας 4,3 δισ. δολαρίων και αντιστοιχούν στο 34,5% των επενδύσεων που έχουν γίνει εφέτος παγκοσμίως για την απόκτηση πλοίων. Αντίστοιχα, οι Έλληνες απέκτησαν 40 δεξαμενόπλοια με συνολικό τίμημα 2,2 δισ. δολαρίων, ποσό που αναλογεί στο 34,6% των παγκοσμίων επενδύσεων στα τάνκερς από τις αρχές του έτους. Οι Έλληνες πάντως, εξακολουθούν σταθερά να είναι η πρώτη δύναμη στα δεξαμενόπλοια. 

Το συνολικό ποσό των 6,3 δισ. δολαρίων που βγήκε από τα ταμεία των ελληνικών ναυτιλιακών χαρακτηρίζεται από παράγοντες της αγοράς ιδιαίτερα μεγάλο, αν αναλογιστεί κανείς πως συνολικά για την ίδια περίοδο δαπανήθηκαν 18 δισ. δολάρια για την αγορά 857 πλοίων παγκοσμίως.
Τι όμως ωθεί τους Έλληνες να αγοράζουν συνεχώς νέα πλοία; Όπως εξηγούσαν στο Capital.gr παράγοντες της ναυλαγοράς αλλά και μεσίτες, δεν είναι τόσο θέμα γοήτρου να... ξεπεράσουμε τους Κινέζους σε μέγεθος στόλου, αλλά στρατηγικής. 

Οι Κινέζοι έχουν καταφέρει δύο πράγματα: πρώτον είναι η μεγαλύτερη σήμερα εξαγωγική αγορά, ο παγκόσμιος ηγέτης του εμπορίου και δεύτερον πολύ ισχυρή στην ναυτιλία. «Ο συνδυασμός αυτός είναι εκρηκτικός για τον εφοπλισμό, αφού έχοντας τόσο μεγάλο στόλο μπορούν ούτε λίγο ούτε πολύ να καθορίζουν τις τιμές των ναύλων», σημείωναν οι ίδιες πηγές. Πρακτικά, οι Κινέζοι είναι σε θέση να πιέζουν τα ναύλα όσο πιο χαμηλά γίνεται, χρησιμοποιώντας ένα πολύ απλό επιχείρημα: «με Χ κόστος μεταφέρουν τα δικά μου πλοία τα εμπορεύματα. Αν θέλετε εσείς το δρομολόγιο, θα πληρώσετε –Χ».

Σύμφωνα με τους brokers οι Έλληνες που έχουν δύναμη λόγω του μεγέθους του στόλου τους και κεφάλαια να διαθέσουν, αναγνωρίζουν ούτε λίγο ούτε πολύ τον... μονόδρομο, γι’ αυτό και χτίζουν θέσεις ώστε να παραμένουν μέσα στο παιχνίδι των ναυλώσεων και φυσικά των διαπραγματεύσεων.  

Ναυλαγορά

Και μπορεί τις τελευταίες εβδομάδες η ναυλαγορά να παρουσιάζει σημάδια βελτίωσης, ωστόσο στην πλειονότητά τους οι πλοιοκτήτες παραμένουν προσεκτικοί και... φυλούν Θερμοπύλες, προσπαθώντας να εξασφαλίσουν ναυλώσεις για τα επόμενα δύο χρόνια.

Μάλιστα, η G. Moundreas στην τελευταία ανάλυσή της χαρακτηρίζει «αργή και μετ’ εμποδίων» την άνοδο των δεικτών της ναυλαγοράς, σημειώνοντας πως αυτό το μοτίβο θα διαρκέσει, μέχρι να ξεπεράσει η Κίνα το τρέχον μεταβατικό στάδιο αναπροσανατολισμού της αναπτυξιακής πορείας της, από εντάσεως εξαγωγών σε ισορροπημένο μίγμα με την εσωτερική κατανάλωση.

Την ίδια στιγμή, οι μεσίτες εξηγούν πως όποια ανάκαμψη των ναυλαγορών θα είναι αργή και αυτό παρατείνεται καθώς οι τις τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων δεν δείχνουν εμφανή σημάδια να πέσουν και να υποχωρήσουν σε επίπεδα που να αντικατοπτρίζουν απόλυτα τα πεσμένα ναύλα.

Αυτό το αβέβαιο και μικτό κλίμα (σχετικά υψηλές τιμές πλοίων σε σχέση με τα χαμηλά ναύλα) είναι ένας ακόμη λόγος που οι Έλληνες ανανεώνουν τον στόλο τους, αφού τα πιο σύγχρονα πλοία έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες ναύλωσης και σε καλύτερες ίσως τιμές.

Αυτό που απασχολεί πάντως το σύνολο της αγοράς είναι οι παραγγελίες για νέες ναυπηγήσεις. Η NCSC μάλιστα, σε πρόσφατο report της ανέφερε χαρακτηριστικά πως «δεν είμαστε κατά οποιαδήποτε επενδυτικής απόφασης για νέες παραγγελίες, αλλά μιλώντας ειλικρινά στην παρούσα χρονική περίοδο και με τις συγκεκριμένες συνθήκες στην αγορά πρέπει να υπάρχει λογική πίσω από μια τέτοια κίνηση. Πολύ απλά υπάρχουν τόσες παραγγελίες που περιμένουν να επαναδιαπραγματευθούν και πιθανόν να πουληθούν με discount...»

Τον κίνδυνο της υπερ-παραγωγής νέων πλοίων επισήμανε πρόσφατα και ο κ. Νίκος Τσάκος, επικεφαλής της εισηγμένης στη Νεα Υόρκη TEN, αναφέροντας χαρακτηριστικά: «οι υπεύθυνοι πλοιοκτήτες τάνκερς, και νομίζω ότι υπάρχουν πολλοί, θα πρέπει να προσπαθήσουν να μειώσουν τις νέες ναυπηγήσεις και να παραγγέλνουν πλοία γιατί έτσι συντελούν στο να διατηρηθούν χαμηλά τα ναύλα».

Οι Κινέζοι ακολουθούν σε επενδύσεις με συνολικά 130 φορτηγά πλοία αξίας 2 δισ. δολ. ποσό που αντιστοιχεί στο 17,56% της παγκόσμιας επένδυσης για αγορές φορτηγών. Στην τρίτη θέση βρίσκεται η Τουρκία με 27 πλοία και στην τέταρτη η Νορβηγία με 22 φορτηγά πλοία.

Στα δεξαμενόπλοια την Ελλάδα ακολουθούν οι ΗΠΑ με 14 πλοία έναντι 762 εκατ. δολαρίων η Νορβηγία με επίσης 14 δεξαμενόπλοια, αξίας 487 εκατ. και η Ινδονησία με 12 πλοία αξίας 163 εκατ. δολαρίων. Η Κίνα είναι τέταρτη με 11 πλοία αξίας 127 εκατ. δολαρίων. 

Αγοραπωλησίες

Οι Έλληνες κατετάγησαν πρώτοι σε αγορές, αλλά και σε πωλήσεις πλοίων σύμφωνα με την NCSC. Στο επτάμηνο του τρέχοντος έτους πούλησαν 104 πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου, ακολουθούμενοι από Γερμανούς με 80 πωλήσεις και Κινέζους με 68. Αντίστοιχα, στην κατηγορία των τάνκερ, οι Έλληνες πλοιοκτήτες πούλησαν 43 δεξαμενόπλοια και έπονται οι Ιάπωνες και οι Κινέζοι με 23 πλοία έκαστος. 

Σύμφωνα με στοιχεία της Allied Shipbroking για την αγορά μεταχειρισμένων πλοίων (second hand market) στο επτάμηνο του 2010, ο ελληνικός εφοπλισμός πλήρωσε 4,396 δισ. δολάρια για την απόκτηση 167 πλοίων, ενώ το αντίστοιχο διάστημα του 2009 οι αγορές πλοίων από ελληνικής πλευράς είχαν φτάσει τις 115, αντιστοιχώντας σε 2,334 δισ. δολάρια. Δεύτεροι στη λίστα και σε αυτή την κατηγορία είναι οι Κινέζοι, με 111 πλοία συνολικής αξίας 1,657 δισ. δολαρίων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Πρώτη προειδοποίηση!

Θα σας παρακαλούσα τα σχόλια να παραμένουν εντός θέματος.

Θα σας παρακαλούσα τα σχόλια να είναι ευπρεπή.

Αλλιώς θα αναγκαστώ να πάρω μέτρα.