Παρασκευή 14 Ιανουαρίου 2011

Για τις εκπομπές του Κώστα Βαξεβάνη για το δημόσιο πανεπιστήμιο


 ΠΗΓΗ: ΑΥΓΗ
Ημερομηνία δημοσίευσης: 14/01/2011
ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΙΔΗ
Τον Κώστα Βαξεβάνη τον ξέραμε ως δημοσιογράφο με σημαντικό ερευνητικό έργο. Η εμβριθής ανάλυση «δύσκολων» θεμάτων, με τα οποία απέφευγαν συστηματικά να ασχοληθούν άλλες εκπομπές της ιδιωτικής τηλεόρασης, τον είχαν καταστήσει δημοφιλή και εντός της αριστεράς. Όσοι από εμάς μάλιστα είχαμε την τύχη να διαβάσουμε το βιβλίο του Το χαμένο γονίδιο είχαμε εδραιώσει ακόμη περισσότερο τη θετική μας άποψη.
Τον τελευταίο μήνα ο Κώστας Βαξεβάνης παρουσίασε στην κρατική τηλεόραση, όπου έχει βρει πλέον επαγγελματική στέγη, μία σειρά εκπομπών για το δημόσιο πανεπιστήμιο. Σε αυτές ορίζει δύο ζητήματα ως κομβικά για το πανεπιστήμιο. Τη διαφθορά και την ποιότητα του Διδακτικού και Επιστημονικού του Προσωπικού (ΔΕΠ).


Η τεχνική του είναι να αναδεικνύει κάποια, πραγματικά μεγάλα, προβλήματα του πανεπιστημίου διά της επισήμανσης κραυγαλέων περιπτώσεών τους, όπως η σκανδαλώδης διαπλοκή φοιτητικών παρατάξεων και πρυτανικών αρχών στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας. Κάπου εδώ, όμως, ξεκινάει το πρόβλημα.
Ο Κ. Βαξεβάνης, αφού επισημάνει όσο πιο διακριτικά μπορεί (δηλαδή, ελάχιστα) πως οι υπεύθυνες για τη διαπλοκή φοιτητικές παρατάξεις δεν είναι όλες, αλλά αυτές της ΔΑΠ και της ΠΑΣΠ (και ενώ όλη η εκπομπή είναι διανθισμένη με αποσπάσματα συνεντεύξεων που μιλούν γενικώς εναντίον της εμπλοκής των παρατάξεων στη διοίκηση του πανεπιστημίου), καταλήγει πως υπεύθυνη για την διαπλοκή είναι η συνδιοίκηση και η αυτονομία των πανεπιστημίων. Σαν να λέμε δηλαδή πως για το πρόβλημα των πελατειακών εκλογικών δικτύων ευθύνεται το καθολικό δικαίωμα ψήφου και εν τέλει η ίδια η δημοκρατία!
Ο κ. Βαξεβάνης, χωρίς να το λέει ευθέως, τοποθετείται υπέρ της ακύρωσης της αυτονομίας των ΑΕΙ και της δέσμευσής τους από την κυβέρνηση. Δεν το λέει ρητά, όμως το όλο κλίμα της εκπομπής του παραπέμπει ευθέως σε αυτό. Γιατί δεν απευθύνθηκε, όπως ορίζουν τα στοιχειώδη της δεοντολογίας, και σε υποστηρικτές της άλλης άποψης για το πανεπιστήμιο; Αντιθέτως εμφάνιζε διαρκώς τον Δημήτρη Νανόπουλο, καθηγητή με εκλεκτική σχέση με τα ΜΜΕ, που τον εμφανίζουν ως θύμα συνωμοσιών, την ίδια στιγμή που έχει καταγγελθεί επωνύμως από συναδέλφους του για αντιεπιστημονική συμπεριφορά. Γιατί δεν μας είπε πως όλα τα μεγάλα πανεπιστήμια της Ευρώπης και των ΗΠΑ είναι όλα αυτόνομα έναντι του κράτους;
Αργότερα, μιλώντας για την ποιότητα των μελών ΔΕΠ, χρησιμοποιεί ως μοναδικό κριτήριο τον αριθμό των επιστημονικών δημοσιεύσεων και εντοπίζει το πρόβλημα στον μικρό αριθμό δημοσιεύσεων πολλών Ελλήνων πανεπιστημιακών. Δεν λέει όμως πως -πέρα από τη λανθασμένη και χυδαία ποσοτικοποίηση του επιστημονικού έργου που συντελείται με το απλό μέτρημα των δημοσιεύσεων, ανεξαρτήτως της ποιότητάς τους-  εν πολλοίς ο μεγάλος αριθμός δημοσιεύσεων αποδεικνύεται απάτη, αφού πρόκειται για αναμάσημα της ίδιας και της ίδιας ιδέας.
Δεν λέει ούτε πως υπάρχει ένα τραστ, μάλλον μία χούντα, αγγλοσαξονικών εκδοτικών οίκων που ελέγχει τα επιστημονικά περιοδικά και κόβει τα θεωρητικοποιημένα και τα μαρξιστικής βάσης κείμενα ως ανεπαρκώς τεκμηριωμένα και ιδεολογικά φορτισμένα αντιστοίχως. Ούτε πως παράλληλα αυτοί οι οίκοι φτιάχνουν ένα κύκλωμα όπου οι ευνοούμενοι παραπέμπουν ο ένας στις εργασίες του άλλου, ώστε να παίρνουν τους σχετικούς πόντους!
Και βεβαίως δεν λέει πως οι συνθήκες δεν είναι οι καλύτερες δυνατές για να αφοσιωθεί ένας καθηγητής στο ερευνητικό του έργο, όταν πρέπει να πληρώνει τα πάντα από την τσέπη του και να εκτελεί ενίοτε και χρέη γραμματείας! Με όλα αυτά δεν θέλουμε να πούμε πως όποιος έχει δημοσιεύσεις είναι σχεδόν απατεώνας ή πως όλες οι δημοσιεύσεις είναι χαμηλής ποιότητας. Λέμε πως είναι τρομερά επικίνδυνο να εθελοτυφλούμε, να αγνοούμε δομικά στοιχεία της «πιάτσας» των δημοσιεύσεων και να αξιολογούμε μόνο την ποσότητα και όχι την ποιότητα του ερευνητικού έργου.
Και βεβαίως κουβέντα δεν ακούστηκε επί της ουσίας για τα πραγματικά επιτεύγματα αλλά και τα μεγάλα προβλήματα του ελληνικού πανεπιστημίου. Πως δεν υπάρχουν αρκετοί καθηγητές, πως κανείς δεν αναλαμβάνει τη φροντιστηριακή υποστήριξη των μαζικών μαθημάτων και έτσι ένα μέλος ΔΕΠ μόνο του προσπαθεί να φέρει σε πέρας ένα μάθημα 300 ατόμων, λες και δεν διδάσκει την επιστήμη αλλά κάνει κήρυγμα. Πως υπάρχει ένας διοικητικός υπάλληλος ανά 300 φοιτητές. Πως οι υποψήφιοι διδάκτορες δεν βρίσκουν υποτροφίες και έτσι δυσχεραίνεται η έρευνα στα πανεπιστήμια. Και τόσα άλλα, που θα μπορούσαν πολλοί πανεπιστημιακοί να πουν στον κ. Βαξεβάνη, αν τους είχε απευθυνθεί.
Η συγκυρία της προβολής της εκπομπής κάθε άλλο παρά τυχαία είναι. Σε λίγες μέρες η Άννα Διαμαντοπούλου θα φέρει στη Βουλή το σχέδιο νόμου για τα πανεπιστήμια. Η πρότασή της αποσκοπεί στην αντισυνταγματική κατάργηση της αυτονομίας των πανεπιστημίων και τον έλεγχό τους από το κράτος και τους επιχειρηματίες. Ρεπορτάζ σαν αυτό του Κώστα Βαξεβάνη δυστυχώς απαξιώνουν το πανεπιστήμιο, τους φορείς του, το έργο τους και στρώνουν τον δρόμο για τα παραπάνω. Η επίθεση είναι συντονισμένη. Δουλειά δική μας να συντονίσουμε την ενημέρωση των ανθρώπων και την αντίστασή τους. Η μάχη για το πανεπιστήμιο έχει μόλις ανοίξει.

8 σχόλια:

  1. Πραγματικά βασιλικότερος του βασιλέως ο Βαξεβάνης. Φτηνή πασοκική προπαγάνδα και από το Βαξεβάνη της κρατικής ερτ? Και όμως ναι από ότι φαίνεται. Κρίμα. Μόνο για θεματικές μακρινές από και ως εκ΄τούτου ακίνδυνες για το σύστημα (μαριναλέντα π.χ.) ή άσχετες με το τωρινό πολιτικό γίγνεσθαι των "τομών" του Πασόκ θα βλέπονται πλέον από το βαξεβάνη. Ο Κούλογλου τουλάχιστον κάνει μούγγα (από τηλεοπτικής απόψεως και μέχρι στιγμής) δεν κάνει τόσο προπαγανδιστικές εκπομπές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Το ότι η άθλια αυτή κυβέρνησή έχει σχέδιο να ιδιωτικοποιήσει ή και να διαλύσει την ανώτατη εκπαίδευση δεν σημαίνει ότι και το καθηγητικό μας κατεστημένο αξίζει καλύτερης μοίρας...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Μα,σαν κατεστημένο Greek Rider τι άλλο θα μπορούσε να κάνει? πλην ελαχιστότατων, φυσικά,εξαιρέσεων που κράτησαν αξιοπρεπή στάση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Λάκωνας:
    Μα καλά.....είναι τυχαίο πως στοχοποίησε το Πανεποιστήμιο Πελοποννήσου, την ώρα που κύκλοι του Υπουργείου Παιδείας "διαχέουν" πληροφορίες πως πρέπει να κλείσει, γιατί οι σχολές του λέει υπάρχουν και σε άλλα πανεπιστήμια....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. H κάλυψη του Βαξεβανη καθε αλλο παρά ισορροπη και δεοντολογικη ηταν και μαλιστα σε μια εποχη που η κυβερνηση ψαχνει ερισματα για να το σπρωξει σε μια κατευθυνση που κανενας δεν επικροτει.

    Απο λαθος μερια το ειδε και μαλιστα σε λαθος στιγμη, τοσο, που να γενιουνται περιεργοι συνειρμοί.

    Κι ας παψουν πια να χρησιμοποιουν σαν μαρτυρα το καμμενο χαρτι Νανοπουλος. Λιγο ας ψαξουν και θα καταλαβουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ραγδαία αύξηση των επιστημονικών δημοσιεύσεων και διευρυνόμενη απήχηση στη διεθνή κοινότητα

    Είναι τυχαίο άραγε ότι τα αποτελέσματα αυτής της μελέτης δεν προβλήθηκαν; Και είναι τυχαίο ότι η πρόοδος αυτή συντελέστηκε στα χρόνια όπου έπεσαν επιπλέον κονδύλια από την ΕΕ; Είναι τυχαίο ότι το διάστημα αυτό τα ελληνικά πανεπιστήμια απέκτησαν για πρώτη φορά σύγχρονες ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες;

    Οι παθογένειες των ελληνικών πανεπιστημίων πολλές και γνωστές. Είχαν αναδειχθεί επαρκώς τα τελευταία 5 χρόνια μέσα από το Greek University Reform Forum
    Άν ήθελαν οι πολιτικές ηγεσίες του Υπουργείου Παιδείας θα είχαν παρέμβει σε πολλές από αυτές.
    Η χρονική συγκυρία που έγινε και προβλήθηκε το ντοκυμανταίρ του Βαξεβάνη είναι όντως πολύ περίεργη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. υπάρχει όμως το εξής θέμα (διότι συμφωνώ με τον GR): Ανεξάρτητα με το πόσο καλός κακός ή χαζός είναι ο νανόπουλος, όλοι όσοι έχουμε περάσει απο πανεπιστήμιο γνωρίζουμε για το πως λειτουργούν τα μαγαζιά. Κι αυτά τα μαγαζιά είναι άθλια. Δεν λέω πως δεν υπάρχουν πολλοί καθηγητές που αξίζουν και που δουλεύουν και που προσπαθούν υπό φριχτές συνθήκες (και πολλοί δεν έχουν καν προλάβει να πάρουν βαθμό). Λέω πως το σύστημα πανεπιστήμιο λειτουργεί πελατειακά, φιλικά προωθώντας διάφορους τύπους (και τύπες) που δεν αξίζουν.

    Η κυβέρνηση και η ηλίθια ΥΠ Παιδείας θέλει να τα ιδιωτικοποιήσει όλα. Αυτό όμως δεν μας βάζει εμάς στη θέση του να τα υπερασπιστούμε όλα ως το παιχνίδι να είναι μηδενικού αθροίσματος.

    Αυτή η λογική μηδενικού αθροίσματος είναι μια ιδιαίτερα συστημική λογική της αριστεράς. Δηλαδή πάει η cosco στο λιμάνι, υπερασπιζόμαστε τους λιμενεργάτες που εκμεταλλεύονται άλλους εργάτες κι αυτοι κρατάνε μαγαζάκι γωνία.

    επιτήθεται η κυβέρνηση στα πανεπιστήμια? υπερασπιζόμαστε τα λαμόγια και τους ανίκανους. Σόρυ εγώ θέλω ένα δημόσιο πανεπιστήμιο για το οποίο να είμαι περήφανος, όχι αυτό που έχουμε σήμερα, το οποίο θεσμικά είναι συστημικό μέχρι αηδίας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. waste,

    το προβλημα ειναι με το περιεχομενο της συγκεκριμενης εκπομπης, τη συγκεκριμενη στιγμη.
    Τι συμπερασμα βγαζει ο καθενας;

    Οτι στα πανεπιστημια κατοικοεδρευουν λαμογια. Οτι η Διαμαντοπουλου παει να καθαρισει τον τοπο απο τα λαμογια. Οποτε καλα κανει και μπράβο της. Οποτε, οταν βγουν οι φοιτητες και οι πανεπιστημιακοι στο δρομο, δεν θα βρουνε κανενα να σταθει διπλα τους.

    Και ποιος θα βγει χαμενος; τα λαμογια; Οχι βεβαια.

    Αυτους τους συνειρμους δημιουργει η εκπομπη. Και δεν βοηθανε.

    Αν ηθελε να μιλησει για τα κακα του πανεπιστημιου να μην εμενε στην εντυπωσιθηρια, που χτυπαει κατευθειαν στο θυμικο. Ας εκανε μια ευρυτερη παρουσιαση. Ακουω ο κοσμος τη λεξη λαμογιο και τεντωνει αυτι απο δω μεχρι το φεγγάρι.

    Δεν ειναι τα λαμογια το κυριοτερο προβλημα των πανεπιστημιων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Πρώτη προειδοποίηση!

Θα σας παρακαλούσα τα σχόλια να παραμένουν εντός θέματος.

Θα σας παρακαλούσα τα σχόλια να είναι ευπρεπή.

Αλλιώς θα αναγκαστώ να πάρω μέτρα.