Σάββατο 19 Ιουνίου 2010

Οι νέοι φιλελεύθεροι


Του ΝΙΚΟΛΑ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗ

Το πολυθρύλητο πια τέλος της μεταπολίτευσης, πριν πλησιάσει ως πραγματικότητα, έχει υπάρξει αντικείμενο πόθου από πολλές πλευρές.
Αυτοί τους οποίους αποκαλώ εδώ νέους φιλελεύθερους, είναι από τους πιο ένθερμους θιασώτες της μετάβασης σε αυτό που ζωγραφίζουν ως μια Ελλάδα «κανονική», cool, μεταδογματική, ευπρεπισμένη. Αναφέρομαι εδώ σ' έναν χώρο που τελευταία δείχνει να διευρύνει την επιρροή του κυρίως στο δημόσιο σχολιασμό του πολιτισμού και των κοινωνικών συμπεριφορών· σε μια ευαισθησία η οποία ελκύει ιδιαίτερα τους ανθρώπους του λογοτεχνικού σιναφιού και του πολιτισμικού πεδίου, συγγραφείς, καλλιτέχνες και δημοσιογράφους γνώμης. Από το Athens Review of books μέχρι το ΕΚΕΒΙ, από την «Καθημερινή» μέχρι το Protagon.gr, από τη φιλελεύθερη Αριστερά μέχρι το «φωτισμένο» συντηρητισμό διαμορφώνονται πλέον αξιοσημείωτες συγκλίσεις. Ο δρόμος χαράχτηκε ουσιαστικά ήδη από τη δεκαετία του '90 μέσα από το μετα-lifestyle έντυπο που μετεξελίχτηκε στη συνέχεια σε free press.


Προς διευκρίνιση: οι νέοι φιλελεύθεροι δεν είναι νεοφιλελεύθεροι. Ή δεν είναι κατά βάση νεοφιλελεύθεροι. Παρά το ότι αναγνωρίζουν την «ελεύθερη οικονομία» ως τον αξεπέραστο ορίζοντα της εποχής και μάλλον ως την οριστική μορφή του ανθρώπινου Λόγου, παρά το ότι γοητεύονται από τη συγκινητική φιγούρα του επιχειρηματία-δημιουργού καινοτομίας, η αιχμή των παρεμβάσεών τους είναι μια ορισμένη πολιτισμική κριτική. Κατά κάποιον τρόπο ανακαλύπτουν πράγματα που στη Γαλλία των αρχών του '80 αποτελούσαν το αντι-ολοκληρωτικό ρεύμα. Οι ιδέες και αξίες στις οποίες αναγνωρίζονται είναι ο υπεύθυνος ατομικισμός, η καταγγελία του μεγάλου κράτους, η αντίθεση στα άκρα και στους «εξτρεμισμούς». Συχνά υιοθετούν έναν σκεπτικιστικό φιλελευθερισμό για να λοιδορήσουν τον αιώνιο αρχαϊσμό της Αριστεράς ή τη μετριότητα του πολιτικού προσωπικού της Δεξιάς. Το κοινό πεδίο στο οποίο κινούνται είναι η υπεράσπιση του «ορθολογισμού» απέναντι στη νεοελληνική «παράνοια». Αλλοι επενδύουν στους κανόνες τής -δικής τους βεβαίως- κοινής λογικής και άλλοι στην επινόηση μιας νέας πολιτικής, περισσότερο συμπονετικής και χαρούμενης, μακριά από τις κακές ουτοπίες και τις αγωνιστικές ταυτότητες. Προς Θεού, «όχι άλλοι αγώνες» γράφει αηδιασμένος ένας από τους πρωτοπόρους του χώρου στο «Κυριακάτικο Βήμα».

Οι νέοι φιλελεύθεροι θέλουν να είναι το κόμμα της κίνησης, της ανοιχτόμυαλης διαθεσιμότητας, της πρόθυμης προσαρμογής στα θαυμαστά κελεύσματα της νέας εποχής. Παρ' όλα αυτά, επειδή πιστεύουν ότι βασικός αντίπαλος του εκπολιτισμού των ηθών είναι η σκληρή πολιτική, αναζητούν όλο και συχνότερα τη φιλική συνδρομή των δυνάμεων της τάξης, των άγρυπνων φυλάκων της δημοκρατίας μας. Ο αντι-αυταρχισμός τους είναι κυρίως πολιτισμικός.

Αυτό που έχει ενδιαφέρον είναι ότι ο συγκεκριμένος χώρος πιστεύει πως αντιπροσωπεύει μια αντικομφορμιστική προσέγγιση στην παρούσα κρίση. Αλλά η ουσία των όσων διακινούν είναι η πιο κοινότοπη αντίληψη περί συλλογικής ευθύνης για τα ελληνικά δεινά. Το κακό ανάγεται στην ηθική τού νεοέλληνα, στο ότι δεν έκανε τα «αυτονόητα» όταν έπρεπε και τώρα πληρώνει τη γαϊδουριά του. Η νεοελληνική μιζέρια, οι συναισθηματικές υπερβολές, ο λαϊκισμός των διαδηλώσεων, η κοινωνική βία, η ξύλινη γλώσσα: ιδού οι αιτίες της κρίσης. Χάσαμε το μέτρο, λένε. Ωραία. Και πώς συνέβη αυτό; Ποιοι ιδεολογικοί μηχανισμοί, ποιες εικόνες πλούτου και ευημερίας, ποια life style εγχειρίδια ευφορίας συνέβαλαν στις αυταπάτες; Δεν υπάρχουν όλα αυτά τα χρόνια ηγεμονικοί μηχανισμοί διαμόρφωσης των πεποιθήσεων ή μήπως όλα τούτα ήλθαν από τον ουρανό;

Αλλά για τους νέους φιλελεύθερους ουσιαστικά δεν υφίσταται κοινωνικό πρόβλημα. Ή αν υπάρχει, αφορά μόνο τους απολύτως φτωχούς, τους αποδεδειγμένα αποκλεισμένους, τις ευπαθείς ομάδες. Οπως θα έλεγε και ο Φλομπέρ, το κοινωνικό πρόβλημα (ανισότητες, εργασιακή βία, εργοδοτικός δεσποτισμός) είναι απώθηση ενός πολύ πιο σημαντικού προβλήματος, το οποίο είναι η άνοδος της βλακείας, ο θρίαμβος της ανοησίας.

Η σημερινή μετάφραση αυτής της υποθήκης είναι ανησυχητική. Εμφανίζεται με την ανακύκλωση των συνθημάτων του αντι-λαϊκιστικού -αλλά πάντοτε υπέρ πλουσίων και ισχυρών- εκσυγχρονισμού. Εκδηλώνεται στη μορφή μιας σωφρονιστικής ηθικολογίας, η οποία αθωώνει τις πολιτικοεπιχειρηματικές ελίτ για να κατακεραυνώσει απλώς κάποιες κραυγαλέες και ασυμμάζευτες περιπτώσεις. Ως προς τούτο υπάρχει μια συνέχεια: στην άποψη ότι το όλο πρόβλημα της Ελλάδας είναι το κακό γούστο, το ύφος της εξουσίας, η άσχημη αισθητική, το κιτς. Πολύ παλιά ιδέα, που επανέρχεται για να διανθίσει το έξυπνο ύφος των νέων φιλελεύθερων.

Οι νέοι φιλελεύθεροι συχνά ισχυρίζονται ότι υπερασπίζονται κάποιες αξίες που απειλούνται: λ.χ. την αυτονομία της λογοτεχνίας, τον ελεύθερο πλουραλισμό της γνώμης, την ανεκτικότητα. Πράγματι, όλα αυτά πρέπει να αποτελούν θεμελιώδη σημεία αναφοράς για να έχει νόημα η κριτική αντιπαράθεση στην πολιτική, στην κουλτούρα, στα κοινωνικά θέματα. Εχω, ωστόσο, την εντύπωση ότι η συγκεκριμένη ευαισθησία θα ήταν πιο πειστική -σε αυτούς τουλάχιστον που τη βρίσκουν νόστιμη- αν δεν εξαντλούνταν μόνο στο ανελέητο μαστίγωμα των «ακραίων», αλλά έθετε και το πρόβλημα των «μέσων» και των «μετριοπαθών». Αν δεν κάνω λάθος, οι συνταγές, η διακυβέρνηση, τα πρόσωπα, οι αποφάσεις, οι παρέες, τα δίκτυα της λαμογιάς που μας έφεραν ώς εδώ ανήκουν κυρίως σε αυτούς τους τελευταίους. Οσο και αν επιμένουν, δεν μας κυβέρνησε η άκρα Αριστερά αλλά το διαπαραταξιακό μπλοκ της νοικοκυροσύνης.

Οι νέοι φιλελεύθεροι θα ήταν μάλλον πιο ενδιαφέροντες στην πολιτισμική τους κριτική αν δεν διεκδικούσαν τη τωρινή τους λειτουργία: να είναι η εναλλακτική, προωθημένη, branche -θα έλεγαν οι Γάλλοι- εκδοχή του μεσαίου χώρου. Τους λείπει όμως κάτι για να γίνουν ενδιαφέροντες συντηρητικοί: η ποιότητα της απόγνωσης, η αίσθηση της πικρίας, η αυθεντική ηθική αγανάκτηση. Αλλά ούτε και αυτό είναι παράδοξο: η μελαγχολία ποτέ δεν ήταν το φόρτε του μεταμοντέρνου φιλελεύθερου Κέντρου.


7 σχόλια:

  1. Η αιώνια μουχλιασμένη αριστερά. Πότε θα μάθει να μη νιώθει τόσο μόνη;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Εξαιρετικό κείμενο, εξαιρετικό. Είναι το δεύτερο παρόμοιο που διαβάζω, μετά από αυτό του Χ.Χωμενίδη για το χυδαίο και πρόστυχο της τάσης όλων αυτών των ηθικολόγων "διανοουμένων" μετριοπαθών να αποδώσουν την κρίση στον κο Θανάση.
    (και το παράξενο είναι για μένα ότι αυτό δημοσιεύθηκε στο protagon.gr)
    Πόσον καιρό περίμενα να διαβάσω κάτι παρόμοιο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. "Ποιοι ιδεολογικοί μηχανισμοί, ποιες εικόνες πλούτου και ευημερίας, ποια life style εγχειρίδια ευφορίας συνέβαλαν στις αυταπάτες;"

    Ε καλά έβαλε και ο Ανδρέας το χεράκι του. Ο χυδαίος καταναλωτισμός ξεκίνησε απ' τα 80s. Το lifestyle γεννήθηκε στα 90s.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. H αριστερά μετά το προνόμιο της "ευαισθησίας" και του "προοδευτισμού", τώρα θέλει και την αποκλειστικότητα της απόγνωσης, της ηθικής αγανάκτησης, και της μελαγχολίας!
    Άλλο ένα θλιβερό, διχαστικό άρθρο που δικαιολογεί γιατί σήμερα η αριστερά έχει τα χάλια που έχει και γιατί δεν έχει κάνει βήμα τα τελευταία 30 χρόνια.
    Και δείχνει ότι ενοχλείται βαθιά που το πιό ζωντανό και ανήσυχο κομμάτι του ανθρώπινου δυναμικού της Ελλάδας βρίσκεται σε συντριπτικό ποσοστό έξω από τους κόλπους της.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Εξαιρετικό κείμενο, για την Ελλάδα μπροστά από την εποχή του, για τον υπόλοιπο πλανήτη λίγο πίσω από τις εξελίξεις (π.χ. πρόλαβε ο Slavoj Zizek και τα είπε ΟΛΑ αυτά και πολλά άαααλλα παρόμοια...)

    Η μεγαλύτερη -ίσως- αξία του κειμένου είναι ότι ζωγραφίζει ένα ΑΚΡΙΒΕΣΤΑΤΟ κριτικό πορτραίτο πολλών Ελλήνων μπλόγκερ, οι οποίοι ξεκινούν με αριστερά ερεθίσματα κι αντι-δογματικές ανησυχίες για να καταλήξουν στην... τυροκαυτερή και τα παϊδάκια της ταβέρνας όπου συνωστίζονται (όταν δεν μπλογκάρουν) για το μοναδικό θέμα που ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ τους καίει: "Κουβέντα να γίνεται"... !!!χαχαχα

    Πάντως οι ΑΤΥΧΟΙ αυτοί Ελληνες φιλελεύθεροι είναι ΚΑΙ ιμιτασιόν ΚΑΙ φύσει αδύνατον να ευδοκιμήσουν σαν ελεγχόμενα διακοσμητικά φυτά (όπως σε άλλες χώρες). Κι αυτό γιατί η Κρίση τους έχει ΗΔΗ προλάβει. "Το μέλλον μας έχει πολλή ξηρασία" (και νερό ΔΕΝ κουβαλούν, αφού... θα ιδιωτικοποιηθεί κι αυτό).

    Ομως και η κλασσική Ελληνική αριστερά θα διαπιστώσει ότι η μαύρη τρύπα του σταλινισμού από κάτω της ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ αμελητέα και ότι πρέπει να μάθει ΚΟΛΥΜΠΙ.
    Πρέπει να ξεχάσει τον Λένιν ΟΛΟΣΧΕΡΩΣ και να αρχίσει να μελετάει Γουλφ, Ζίζεκ και Κλάϊν (μεταξύ άλλων)...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. @Ανώνυμε 20 Ιουνίου 2010 2:27 μ.μ.

    Stop beating DEAD HORSES.
    H Πραγματική Αριστερά του 21ου αιώνα ΤΩΡΑ γεννιέται. ΑΠΟ ΜΗΔΕΝΙΚΗ ΒΑΣΗ και με ΑΠΕΙΡΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Πρώτη προειδοποίηση!

Θα σας παρακαλούσα τα σχόλια να παραμένουν εντός θέματος.

Θα σας παρακαλούσα τα σχόλια να είναι ευπρεπή.

Αλλιώς θα αναγκαστώ να πάρω μέτρα.